Gratulerer Venstres søsterparti – Liberal Democrats!

Venstres søsterparti Liberal Democrats fikk 23 % av stemmene under valget i Storbritannia og danner en koalisjonsregjering med The Conservatives.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Nå er det klart at det er Liberal Democrats og The Conservatives som skal danne Storbritannia sin nye regjering. Dette blir den første koalisjonsregjering siden 2. verdenskrig. Og siden dette er første koalisjonsregjering noensinne mellom The Conservatives og Liberal Democrats, blir dette en historisk begivenhet for britisk politikk. Den nye statsministeren er David Cameron, leder for The Conservatives og den nye visestatsministeren er Nick Clegg, leder for Liberal Democrats.

Dette er en stor dag for Storbritannia og en stor dag for Venstre! Håpet er at Liberal Democrats kan bidra til å gjøre folk mer kjent og fortrolig med liberal politikk, også utenfor Storbritannia grenser.

På nettsidene til Liberal Democrats kan vi se hvilke politiske områder koalisjonssamtalene har fokusert på og hva regjeringspartiene er blitt enige om. Vi ønsker Storbritannia lykke til!

Andre eksempler på Venstres søsterpartier i Europa er:
Det Radikale Venstre, Danmark
Folkpartiet liberalerna, Sverige
Free Democratic Party, Tyskland

Ann-Christin Kippersund Willumsen.

Klikk her for å komme til forsiden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**