Trist at kulturkutt går ut over unge

– Det er trist at Fana kulturkontors vellykkede samarbeid med AKKS nå må avsluttes av økonimiske grunner. Dette er et eksempel på en aktivitet som kunne vært reddet om byrådet hadde ført en mer avsvarlig økonomiske politikk, sier gruppeleder for Venstre i bystyret, Hans-Carl Tveit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Musikk, kultur, noter

AKKS er en glimrende organisasjon som gjennom mange år har fått jenter inn i deler av musikklivet som før var dominert av gutter.
– Fana kulturkontors samarbeid med AKKS burde være et eksempel til etterfølgelse for andre kulturkontor istedet for å bli lagt ned, fortsetter Tveit.

– Selv med dette kuttet i storbymidlene ville dette prosjektet vært mulig å redde med kommunale midler dersom byrådet feks. ikke hadde halvert eiendomsskatten. Her ser vi nok et eksempel på hvem som må betale prisen for dette uansvarlige grepet, fortsetter Tveit.

Hans-Carl Tveit

– Jeg deler ungdomsrådet i Fanas bekymring om at kutt i målrettet kulturtilbud til ungdom kan føre til at færre ungdommer vil bruke den nye kulturhuset på Nesttun. Samtidig må jeg få si at Fana kulturkontor får imponerende mye ut av midlene de har å råde over, de snur hver krone og har et godt tilbud tross smal økonomi, sier Tveit.

– Jeg vil på neste møte i komitè for idrett, kultur og næring ta opp denne saken og be byrådet finne penger til å videreføre Fana kulturkontors samarbeid med AKKS, lover Tveit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**