Video: Frykter tidlig skjenkestopp vil kvele kulturtilbudet

Venstre vil stanse regjeringens forslag om å stenge kranene klokka to. — Kommunene bør få bestemme dette selv, for det er de som vet best hvor skoen trykker. I Oslo frykter jeg færre konserter og et dårligere kulturtilbud, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen til TV2.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Kommunene vet best hvor skoen trykker i forhold til skjenketider, mener Elvestuen.

Foto: TV2

Se reportasje på TV2nyhetene.no.

Innstramming
Regjeringen har foreslått en innstramming i åpningstidsrammene for alkoholservering, bl.a. ved å flytte skjenkestopp fra tre på natta til klokken to.

– Venstre deler regjeringens mål om å redusere alkoholrelatert vold, men en statlig innskrenking er ikke veien å gå. Dette er en sammensatt problemstilling hvor man trenger flere virkemidler enn bare å tenke på åpningstider, sier Elvestuen. Han viser bl.a. til at gatevolden i Oslo sentrum har gått ned med 18 prosent det siste året.

Frykter for kulturtilbudet
Utestedet Mono i Oslo har i løpet av sine ni første leveår rukket å bli legendarisk innen Musikk-Norge. Med 200 konserter i året har Mono både vært et springbrett for debutanter og ukjente, og en scene for verdensberømte band. Ved å flytte skjenkestopp fra tre på natta til klokken to, vil utesteder som Mono måtte halvere kulturtilbudet.

— Isolert sett gikk vi med over en million i tap på konsertsiden i fjor. Dette subsidierer vi med salget over disk, forklarer daglig leder Terje Bontveit til TV 2.

— Hvis de påtvinger Oslo tidligere stengetid, så vil det føre til at det blir færre konserter og et dårligere kulturtilbud. Dette er det ingen grunn til, regjeringen bør la kommunene bestemme dette selv, sier nestleder Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**