Leder i Venstre, Trine Skei Grande, besøker Eidsberg 20.august 2010

Byvandring i Mysen
Trine Skei Grande kommer med toget ca 11.15.
Håvard Baggetorp, medlem av formannskapet i Eidsberg for Venstre og Maren Hersleth Holsen, leder av Eidsberg Venstre deltar.
Kjell Harry Olausen møter oss, kort guiding i Mysen sentrum.
Venstre ser på sentrumsutvikling i Mysen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Maren Hersleth Holsen

Foto: NN

Håvard Baggetorp

Foto: Eidsberg Venstre

Kl 12.00 Besøk med lunch på Cafe Frikvarter
Presentasjon av Venstres bedriftskampanje 1000 bedrifter på 20 dager.
Samtale med daglig leder Marit om hverdagen i bedriften.
Besøk på NAV
Vi besøker NAV Eidsberg (Ordfører Voldens vei 1 (ved Servicekontoret)
Kl.14.30 Besøk på Linnea barnehage
Vi besøker den private gårds- og naturbarnehagen Linnea i Hærland.
"Likebehandling mellom offentlige og private barnehager"

Saker:
Venstre ser på sentrumsutvikling i Mysen
Venstre vil revitalisere gamle sentrum i Mysen. "Mysen har et utrolig godt utgangspunkt for en vellykket sentrumsutvikling", sier leder i Eidsberg Venstre Maren Hersleth Holsen. -Vi må gi incitamenter til private gårdeiere slik at de satser i sentrum. Kommunen må være en aktiv pådriver og legge forholdene til rette gjennom prioritert saksbehandling og forutsigbare planer.
– Venstre ønsker å prioritere stedsutvikling i Eidsberg fremover. Det betyr arbeid med en god sentrumsplan som styrker de urbane kvalitetene i Mysen, samtidig som vi legger til rette for bosetting i grendene våre. Eidsberg har muligheter til å tilby det beste fra både by og bygd.

Venstres bedriftskampanje
Onsdag denne uken gikk startskuddet for Venstres bedriftskampanje "1000 bedrifter på 20 dager".
– Vi trenger å lære mer om hvilke utfordringer småbedriftene står overfor. En framtidsrettet næringspolitikk handler om å ta hensyn til og skape vekstvilkår for disse, sier medlem av formannskapet i Eidsberg Håvard Baggetorp, Venstre.
I perioden 18. august til 7. september 2010 skal Venstre besøke 1000 bedrifter.

Likebehandling mellom offentlige og private barnehager
Trine Skei Grande til barnehage.no:

Trine Skei Grande

Foto: Ukjent

— Regjeringen er i ferd med å forlate løftene sine om likebehandling fra valgkampen — noe jeg og Venstre advarte kraftig mot. Vi vet godt at særlig SV egentlig er i mot private barnehager, det har de faktisk også skrevet i programmet sitt, sier Trine Skei Grande til barnehage.no.
— De rødgrønne synes å glemme at den ene saken de faktisk har lyktes med — barnehagesatsingen — ikke hadde vært mulig uten de private aktørene, sier Venstre-lederen til barnehage.no
— Det er ikke overraskende at det kommer forslag om utbyttebegrensninger, men Venstre er svært skeptisk til alle forslag som fjerner incentiver til mangfold og effektiv drift i barnehagesektoren. En eventuell tilbakeføring av tilskudd og foreldrebetaling er eksempler på sistnevnte.
— Venstre vil følge nøye med på hvordan dette utvikler seg. Det er uansett betimelig at regjeringen formelt orienterer Stortinget nærmere om hvorvidt løftene fra valgkampen om likebehandling mellom offentlig og private barnehager faktisk står ved lag — noe mye kan tyde på at de ikke gjør. Det synes jeg er smålig, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**