Sats på biblioteket! La bokbussen leve!

Nedleggelse av bokbussen kan enkelt unngås dersom Byrådet tar ansvar for institusjonen de i sin tiltredelseserklæring utpekte som en av de viktigste i Bergen. Støtt kampen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

I den politiske plattformen til Byrådet i Bergen, som består av partiene Høyre, Fremskrittspartiet og Krf. blir det vektlagt at kulturarven vår skal videreutvikles og at bibliotekene er blant kommunens viktigste kulturformidlere som skal spre kunnskap og pirrer nysgjerrigheten til barn og unge. Videre sier de at gode lese- og skriveferdigheter er avgjørende for senere læring. Derfor vil Byrådet at alle elever skal ha grunnleggende lese og skriveferdigheter i norsk før de begynner på andre trinn i grunnskolen.

Bli med i støttegruppen på Facebook

bok

Dette er målformuleringer som jeg og Venstre er enig i, men for at de skal bli virkelighet må kommunen gjøre sin del av jobben for å sikre den gode leseopplæring og sammen med hjemmet skape ekte kjærlighet til det skrevne ord gode lesevaner.

Det hele starter gjerne med billedboken hvor barn og foreldre hygger seg sammen med bøker som har mest illustrasjoner og litt tekst og etter hvert som barna vokser til blir illustrasjonene færre og underordnet teksten. Men det er ikke bare i hjemmet denne utviklingen skjer. Etter hvert som vi har fått full barnehagedekning møter de fleste barn i Bergen også boken i barnehagen. Enten det er lesestund for større grupper eller at de hver for seg, etter hvert finner glede i selv å lage sin egen historie til illustrasjonene i en billedbok.

Les hele innlegget i Byavisen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**