Fattigdom i Eidsberg

Nesten 13 % av Eidsbergs befolkning lever under fattigdomsgrensen iflg Telemarkforskning. Bare hvis du bor i Oslo eller Askim er sjansene større for at du er fattig, enn om du bor i Eidsberg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Fruktblomstring på Nesodden

Foto: Ragnar Våga Pedersen

Det er mange og sammensatte årsaker til fattigdom. Men uansett årsak, så er det altså ca 1.500 mennesker i Eidsberg som ikke har råd til ferier, bursdagsfeiring, treningsavgift på fotball, julegaver, PC til skolearbeid, kjøring og oppfølging av fritidsaktiviteter, treningstøy, tannlegebesøk, merkeklær, fotballsko, hallsko til gymmen, frukt, grønt og sunn mat, julegaver, bursdagspresang, Polenturen, kinobesøk og alle de andre tingene vi så gjerne vil delta på og la våre barn delta på.
Fattigdom er skambelagt. Barn skulker heller gymtimen enn å innrømme at mor ikke har råd til hallsko. Dropper heller fotballen enn å innrømme for treneren at man ikke kan skaffe penger til treningsleieren. Orker ikke høre andre foreldre klage over hvorfor mor aldri kjører på kamper (sannheten er at årsavgiften på bilen ikke er betalt).

JAKOB

Foto: PAPPAN

Kan vi som greier treningsavgiften og kjøringen slutte å klage litt? Være litt rausere? Kan vi gjøre ting litt enklere for disse ungene som har det vanskelig? Det er uansett aldri ungenes feil. Å være en voksen med en midlertidig eller kronisk fattigdom er tøft, men setter ikke nødvendigvis varige spor i selvfølelsen din. Å være barn i samme situasjon preger deg for all fremtid. Isolasjon og ikke å være en del av fellesskapet er den største sorgen. Og den sitter dypt i barnesinnet — og vil kanskje alltid prege det.
Årsakene til fattigdom er forskjellige og ofte svært sammensatte. Noe kan man gjøre noe med, andre er svært vanskelig å gjøre noe med. Innpass i arbeidslivet, sosialhjelpsatser, deltakelse i sosialt liv, inkludering, senke skamfølelsen, godt barnevern, psykriatritilbud og rusbehandling, osv er gode ting som vil hjelpe. Noe av dette kan vi gjøre lokalt her i Eidsberg. Men ikke alle årsaker til fattigdom kan bekjempes. Men kanskje kan noe av virkningene av fattigdommen bekjempes? Og det kan vi alle bistå med i hverdagen. Som for eksempel å slutte å klage over den av foreldrene som aldri deltar på kjøring til fotballkamper — og heller ta med den håpefulle, spandere litt pølse og et eple på veien og la det gå sport i arving av fotballutstyr innad i klubben. Og har du en brukt PC liggende i kjelleren som er fullt brukbar til skolearbeid — gi den bort til Pilotskolen eller Familiesenteret — de vet hvem som kan ha bruk for den. Og ikke minst; ta en prat over kjøkkenbordet hjemme om dette her.
Eidsberg Venstre vil jobbe aktivt med fattigdomsbekjempelse her i vår kommune. Og vi tar gjerne imot innspill fra deg.

Ingunn Herstad Hensel
Eidsberg Venstre