Stopp nedleggelse av asylmottaket

-Vi håper at Stortinget vil påvirke UDI/Departementet til å omgjøre sitt vedtak om nedleggelse av asylmottaket på Ibestad, sier Asbjørn Kjæreng og Steffan Normann i Ibestad Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Steffan Normann fra Ibestad

Den 1. desember fikk vi den overraskende beskjeden at asylmottaket for mindreårige i Ibestad skal legges ned fra 31.05.2011. Asylmottaket ble opprettet for ca. 1 år siden og har hatt mellom 22 og 35 mindreårige flyktninger boende. Mottaket ble opprettet etter sterke henvendelser fra statlige myndigheter. Det var sågar vurdert å pålegge kommunene å motta asylanter. Ibestad Kommune tok utfordringen og la ned et grundig arbeid i forberedelser ved å informere innbyggere og kommunestyret.

Kommunestyret vedtok for øvrig enstemmig å leie ut lokaler til asylmottak. Det ble ansatt til sammen 16 årsverk i mottaksdrift og kommunal undervisning, verge og helsetjeneste for asylanter. Mange av disse sa opp sine faste stillinger i kommune og privat virksomhet. Mottaket har fungert meget godt i lokalsamfunnet, noe som er bekreftet av UDI’s regionleder. Regiondirektør Bjørn Fridfeldt i Utlendingsdirektoratets Region Nord var selv på Ibestad for halvannet år siden og ba lokalpolitikerne om å opprette asylmottaket. Da mottaket ble opprettet, sa Fridfeldt sitat:" ..at man sjelden har sett maken til egnet sted for et slikt mottak. Alt er som lagt til rette for at dette skal bli godt ".

Som politikere i Ibestad Kommune føler vi at vår tillit til UDI sentralt er misbrukt i den måten saken er behandlet. Tap av 16 årsverk i en omstillingskommune som Ibestad er betydelig tap spesielt så lenge det finnes lite alternative arbeidsplasser. For å sette det i perspektiv vil 15-16 arbeidsplasser i Ibestad tilsvare ca. 6700 arbeidsplasser i Oslo. Hvis staten hadde nedlagt en virksomhet med så mange arbeidsplasser i hovedstaden, ville det blitt et alvorlig ramaskrik! Med den innsatsen kommunen har lagt ned i dette, og ikke minst all hjelp og velvilje fra innbyggernes side, så er det med bitterhet og fortvilelse vi opplever at asylmottaket legges ned etter så kort tid og uten noen form for kompensasjon.

Til opplysning er det et sterkt tverrpolitisk engasjement i kommunen, og nylig var det arrangert fakkeltog i forbindelse med nyheten om nedleggelse av mottaket. Ca 400 mennesker møtte opp og gikk i tog under slagordet "JA til opprettholdelse av Ibestad Asylmottak". Altså nesten 1/3 av kommunens befolkning. Dette viser et sterkt engasjement blant folket, og hvor stor betydning asylmottaket har for Kommunen.

Vi håper at Stortinget vil påvirke UDI/Departementet til å omgjøre sitt vedtak om nedleggelse av asylmottaket på Ibestad.

Asbjørn Kjæreng og Steffan Normann (bildet)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**