Vil ha tog fra Mysen til Fredrikstad

– Vi må være stolte av Østfold og binde fylket vårt bedre sammen. Første skritt er å åpne opp jernbanen for persontrafikk mellom Mysen og Fredrikstad, sier fylkestingskandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark til Smaalenene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Les mer i Smaalenene

TOG­TRIKK: Her er en tog­trikk på sta­sjo­nen i Ba­den-Ba­den. Den går på jern­ba­ne­spor mel­lom Ka

Foto: Bjørn Frode Løvlund

Venstre har allerede foreslått i sine alternative budsjetter i fylkestinget og i stortinget at vi skal gjenåpne strekningen Askim/ Mysen – Fredrikstad for persontrafikk. – Dette er en svært viktig valgkampsak for oss, sier Finnanger Sandsmark. – Vi vil binde fylket sammen, og legge til rette for utvikling i hele fylket, fortsetter han.

– Se framover, vær stolt

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Fredrik Varfjell (Halden Arbeiderblad)

– Jeg tror at østfoldinger er leie av å bli rakket ned på. I stedet for å se på gamle misslykkede prosjekter bør vi se mer framover, sier Finnanger Sandsmark.

Han mener østfoldinger har mye å være stolte av, men som oftest er det negative statistikker om høy medisinbruk og lav utdannelse som dominerer.

– Vi i Venstre mener at Østfold trenger et løft. Men vi trenger ikke få repetert alt det dårlige vi gjør i Østfold hele tiden. Østfoldingene sliter ikke med for høy selvtillit på vegne av eget fylke, for å si det sånn, sier Finnanger Sandsmark.

Infrastruktur, arbeidsplasser og utdanning

Rakkestad Stasjon

Foto: Jan Tore Gjøby

– For å få til et skikkelig løft for fylket må vi gjøre det lettere å komme seg mellom de ulike delene av fylket, ved å gjenåpne jernbanen mellom Mysen og Fredrikstad for persontrafikk og forbedre fylkesveiene for syklende, gående, kjørende og bussende, sier Venstres Finnanger Sandsmark.

– Vi må også få flere nye arbeidsplasser i Østfold. Det gjør vi best gjennom å sikre at det blir lettere å starte opp og drive egen bedrift. Da blir det flere butikker, IT-gründere og reiselivsaktører i fylket vårt, fortsetter fylkestingskandidaten.

– Det store og gode arbeidet for å sikre en bedre skole i Østfold må fortsette, slik at vi får kunnskapstørste og gode elever som vil fremover. Dette skal vi får til, avslutter Venstres førstekandidat til fylkestingsvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**