Video: Folk først

I Nansenåret 2011 utvikler Norge seg i en retning som ikke er Nansen verdig. Vi må stå opp for demokrati, humanisme, et sunt næringsliv og en god skole. Det var hovedbudskapet i Trine Skei Grande sin tale til Venstres landstyre i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Du finner opptak av Venstre-leder Trine Skei Grandes tale nederst på denne siden.

Trine Skei Grande talte til Venstres landstyre

Foto: Venstre

Demokrati alltid, overalt
Den liberale ideen er at folket skal få lov til å bestemme sin egen fremtid, og at det eneste legitime styresett er et styresett der lover, domstoler og regjering skal være utgått av folket.

Venstres tradisjon går helt tilbake til den amerikanske og den franske revolusjon, den var styrende for den norske grunnloven av 1814, og det var ut av denne tradisjonen Venstre blei til i 1884.

– Jeg vil sende en hilsen til våre liberale venner vårt søsterparti i Egypt og si at selv om de ikke er helt i mål enda og selv om det vil være mange utfordringer på veien videre, så har de historien på sin side, sa Trine Skei Grande i dagens tale i Venstres landstyre. Og jeg vil sende den samme hilsenen til de som nå er på gatene i Bahrain, i Libya, i Iran, i Algerie, og også de som kjemper frihetskamper i Hviterussland og Burma og mange andre steder i verden. Jeg er full av beundring for det motet dere viser. Det er ingen enkel vei dere har foran dere, men dere har historien på deres side, og dere kan være sikre på at dere har oss i Venstre og den liberale bevegelsen på deres side.

Trine Skei Grande tok en kraftig oppgjør med Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre.

– Og vi vet hva du var redd for, Jonas Gahr Støre, når du midt under et fredelig og demokratisk folkeopprør valgte å gå ut og si, at nå gjelder det å få ro i gatene. Men utenriksministre må tørre mer, gå ukjente veier bygd på de verdiene vi mener er universelle, sa Trine Skei Grande.

Det er på tide å være litt modig Jonas, tørre det uprøvde arabiske demokrati. Og det er flaut at Arbeiderpartiet har hatt Mobaraks parti som søsterparti, helt til demonstrantene hadde overtatt gatene. Da ble de ekskludert. Når utenriksministeren reiser utenfor landets grenser, så snakker han pent om demokrati, men aksepterer diktatorenes makt. Han berømmer en Mubarak, kaller ham en myndig leder, berømmer hans fredsinnsats og bemerker at vant en overbevisende valgseier sist.

– Og Jonas har heller ikke menneskerettsspørsmål og krav om demokrati når vi forhandler om handelsavtaler med Kina og Russland. Et medlem i mitt søsterparti i Russland sa at «demokrati» er et så edelt ord at det bør aldri ha noe ord foran seg. Det å kalle noe for et «russisk» demokrati, er det samme som å sette «elektrisk» foran «stol». «Demokrati» er et ord som skal stå for seg selv.

Det er lov å være sympatisk

Foto: Stein Inge Dahn

Det er lov å være sympatisk
Mange av dagens asylsøkerne har bodd i Norge i over ti år, og mange av dem er barn som er født i Norge. Mange av dem har vært i full jobb, betalt sin skatt og bidratt til det norske samfunn. I Italia og Frankrike hadde de fleste av disse falt inn under regulariseringsvedtak lik de Venstre har foreslått i Stortinget, laget i dette Landstyre.

– Men her føres gjerne en inhuman politikk, her brytes gjerne barnekonvensjonen i Jens og Jonas sin kamp om Frps velgere, sa Trine Skei Grande.

Er det slik et Norge vi vil ha?
Regjeringa sier i at de jobber for å få til utleveringsavtaler så de kan sende disse menneskene hjem så fort som mulig.

– Hjem? Vi snakker om barn som er født i Norge, som har vokst opp i Norge, som har gått i norske barnehager og skoler. Hvis disse ungene skal sendes hjem noe sted, så skal de sendes hjem til Bøler og til Bærum, sa Trine Skei Grande.

Og hun kommentere også feiringen av Nansen-året med arrestasjonen av Maria Ameli på Nansen-skolen.

– Jeg ble stolt jeg i Tiblisi og når en gammel mann med tårene i øynene fortalte at hans familie overlevde pga Nansen sine "Nansenpass" som han innførte da han første høykommisær for flyktninger. Det var det Norge jeg var stolt over.

– Men Jens Stoltenberg sa at det var rettferdig at Amelie måtte dra, fordi slik er regelverket. Ja, Jens, slik er regelverket, men du er faktisk statsminister. Det er du som lager regelverket! Grunnen til at folk demonstrerte for Maria Amelie var jo ikke at hun ikke ble behandlet etter regelverket! Det var fordi folk faktisk er opprørt over at det regelverket vi har er så inhumant! sa Trine Skei Grande.

Men det AP har oppnådd er ikke bare at politikken beveger seg til ytre høyre og langt bort fra de Arbeiderbevegelsens røtter og idealer om frihet og solidaritet som Venstre og AP har felles. Men de dytter Siv Jensen til å bli verre — nå må hun si at alle ungdommer med utenlandsk bakgrunn skal overvåkes, og Kirkerommet er ikke lenger hellig for Frp.

– Jeg sier det igjen: Det er ikke et slik land Venstre vil ha, sa Trine Skei Grande.

Regjeringa skal få noen råd fra Venstre:
1. Få ned saksbehandlingstiden — ikke kutt bevilgninger når søkertallet går ned
2. Lag hurtigfil for de asylsøkerne som er her og bare gjør kriminalitet, de undergraver vårt asylinstitutt.
3. skill mellom de med mulig beskyttelsesbehov og de vi kan trenge tidligere
4. ta inn så mange som mulig av de som kan lykkes
5. hjelp randsonelandene i EU så de kan følge asylinstituttets spilleregler
6. regulariser de papirløse i landet slik at vi kan sette en strek og begynne på nytt.

Forenkling for næringslivet

Foto: Microsoft

Forenkling for næringslivet
Venstre har det siste året fremmet tre ulike forenklingsforslag i Stortinget. Et om å opprette et eget norsk regelråd inspirert av den svenske suksessen, Et om å sette et konkret mål om 25 prosents reduksjon i skjemaveldet og nå nylig et forslag om å heve grensene når det gjelder de minste bedriftenes momsrapportering. Felles for disse forslagen er at Arbeiderpartiet har stemt mot dem, alle sammen faktisk med entusiasme.

– Norske bedrifter trenger gode eiere som tilfører økonomiske ressurser, nettverk, markedstilgang og kompetanse. Venstre vil sikre norsk eierskap i næringslivet gjennom å styrke det private spredte eierskapet. Det bør både skje gjennom forenkling, en gradvis avvikling av den særnorske formuesskatten og ved en større andel privat eierskap i mange heleide, statlige selskap, sa Trine Skei Grande.

For Venstre er friheten til å bli sin egen sjef, skape og utvikle sitt eget — en verdi i seg selv. Men det er også helt avgjørende for velferd og velstand i hele samfunnet. Uten en slik frihet innenfor rammene av en regulert og fungerende markedsøkonomi, vil samfunnet stagnere, slik vi har sett i alle forsøk på sosialisme. Nyskaping, kreativitet, teknologiske nyvinninger — ikke minst i miljøets tjeneste — er avhengig av en politikk som støtter og anerkjenner gründere og private eiere.

Gjenreis respekten for læreren

Foto: Microsoft

Gjenreis respekten for læreren
Venstre har en klar ide om hva som trengs for å bedre norsk skole, og vi er veldig klare på at dette er noe som skal prioriteres. Og grunnen til at vi kan levere, hvor de andre ikke makter det, er fordi vi ikke snakker om store reformer. Vi snakker ikke om den siste pedagogiske moteretningen som må implementeres. Vi vet at det er bare en nøkkel til å få en bedre skole, og det er å gi tilliten tilbake til lærerne. Vi skal gjenreise respekten for læreren.

– Jeg mister nesten pusten bare av å ramse opp alle de oppgavene det forventes at lærerne skal utføre. Denne uken kom en undersøkelse som viste at bare 15% av lærerne i Norsk grunnskole tror de skal stå i jobben til de blir pensjonist. Hva er grunnen: lønn og byråkrati. Dem vil faktisk undervise. La de gjøre det, sa Trine Skei Grande.

– Det første vi må fikse er papirmølla.For det andre må vi gi lærerne frihet til å velge sine metoder i klasserommet selv. For det tredje må vi styrke kompetansen til lærerne, gjennom å tilby en systematisk videreutdanning for alle lærere og lærerutdanninga må bli 5 år, sa Trine Skei Grande.

Individer, ikke numre.
– Det blir litt av en valgkamp vi skal inn i, når Jonas prøver å høres ut som Per Willy Amundsen i innvandringspolitikken, Jens prøver å høres ut som Erna i næringspolitikken og Erna prøver å høres ut som Jens i velferdspolitikken! Jammen bra vi i Venstre bare er opptatt av å høres ut som Venstre! sa Trine Skei Grande.

Trine Skei Grande avsluttet talen med to sitater av Nansen i sin avslutning:
"Fremtiden tilhører den nasjon, som består av individer og ikke bare av numre."

– Slik har liberalere alltid bygd felleskap og nasjoner. For vi skal ikke spørre hva vi tror folket vil ha, vi skal spørre "hvilket land vil vi ha". For som Nansen sa:

"Politiker av den rette slaget går ikke etter majoriteten, men majoriteten går til dem.Først da er det et politisk parti."

Leders tale lørdag 26. april i opptak

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**