Uttalelse: Gi turnustjenesten forutsigbarhet

Endringer i turnusordningen har gjennom det siste året skapt mye uro blant medisinstudenter, og nyutdannede leger må i dag vente lenge på å få turnusplass. Venstre ønsker et turnussystem for medisinstudenter som både sikrer forutsigbarhet og kontinuitet i utdanningsløpet og som samtidig sørger for en forsvarlig legedekning i distriktene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Politisk uttalelse vedtatt av Venstres landsstyre 26. februar 2011:

Den norske legeforeningen har krevd strakstiltak for å finne løsninger på den akutte krisen i turnustjenesten. Sentralstyret i legeforeningen har enstemmig foreslått å erstatte dagens turnustjeneste med en 1 og 1/2 år basistjeneste som obligatorisk start på alle spesialistutdanninger.

Da forslaget til Helsedirektoratet om “Nybyrjarstilling” på 2 år var ute på høring i høst gikk 2/3 av høringssvarene mot forslaget. Likevel ser det ut til at turnusen avvikles og erstattes av nybegynnerstilinger.

Venstre frykter at distriktene vil tape på at turnusordningen blir avviklet. Dette vil få svært uheldige konsekvenser for legedekningen i distriktene, noe som igjen går ut over både pasientenes behandlingstilbud og pasientsikkerheten. Mange distrikter og utkantkommuner i Norge er avhengig av dagens ordning for å rekruttere leger.

Venstre mener det er viktig at vi oppfyller våre EØS-forpliktelser, men er samtidig opptatt av at vi skal ha et turnussystem for medisinstudenter som sikrer forutsigbarhet og kontinuitet i utdanningsløpet.

Venstre krever derfor at vi får på plass en ordning som både sikrer kontinuitet i utdanningsløpet for leger og som ivaretar distriktenes behov for legedekning. Venstre ønsker en helhetlig gjennomgang av turnussystemet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**