Klæbu kommune må terminere avtalen med Adecco Helse

Hverken private eller offentlige virksomheter skal komme på kant med Norske lover eller arbeidslivets avtaler. Klæbu kommune har gjennom flere avsløringer blitt klar over at nettopp dette har skjedd ved Klæbu sykehjem, og det er selvsagt et brudd på avtalen mellom Adecco Helse og kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Omsorg, senior, helse

Avtalen må sies opp
Alle kan gjøre en feil og bli tilgitt for det. I Adecco Helse sitt tilfelle er det imidlertid ikke snakk om en feil alene. De har innrømmet at avtalebruddene er en utbredt praksis som de har ført over tid. Ledelse på flere nivåer har visst om dette, og det kan se ut som en kultur i bedriften. Med en slik gjennomgripende kultur er tilliten så svekket at Klæbu Venstre mener at avtalen må termineres. Bruddene er så alvorlige at Venstre ikke anser det nødvendig å vente på rapporter fra Arbeidstilsynet og Helsetilsynet.

Kontrollen må bedres
Både Oslo og Klæbu kommuner har blitt ført bak lyset over tid. Det kan stilles spørsmål om kommunene har gjort kontrolloppgavene sine godt nok som oppdragsgivere. Når konkurranseutsettelsen av sykehjemmet skal evalueres er det viktig og også vende blikket innover å se om kommunen hadde god nok oppfølging av tjenestetilbyder.

Veien videre
En evaluering vil vise hvilke feil som eventuelt ble gjort både i anbudsprosessen og i driftstiden. Det finnes både gode og dårlige bedrifter og offentlige etater. Det er ikke gitt at det offentlige løser oppgavene best i alle sammenhenger, og det finnes mange eksempler på at private og ideelle organisasjoner har løst oppgaver godt for det offentlige. Klæbu Venstre vil i fremtiden være åpen for nye anbud, men vil vurdere hvert enkelt tilfelle for seg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**