Støtter hardingene

Venstres gruppeleder på fylkestinget støtter hardingene, og forstår skuffelsen over regjeringens avgjørelse i mastesaken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Harald Hove 2

Foto: Kari Østervold Toft

– Jeg er ikke overrasket, men jeg er skuffet, sier Harald Hove, som er gruppeleder for Venstre på fylkestinget. – Det er åpenbart at regjeringen hadde bestemt seg for lenge siden. Pressekonferansen med olje- og energiministeren gjorde det bare enda klarere. Regjeringen har overhode ikke hatt til hensikt å revurdere sitt standpunkt.

Hove støtter Ulvikordfører Mona Hellesnes og andre som har kjempet lenge mot utbyggingen. – Det er spesielt vanskelig å se lokaldemokratiet bli overkjørt på denne måten. Både lokalt i Hardanger, men også regional på fylkestinget, har vi hatt grundige prosesser. Fylkespolitikerne har lenge vært klare på at vi ikke ønsker luftspenn. Så opplever vi at Regjeringen overkjører lokaldemokratiet, og at Arbeiderpartiet i Hordaland følger lydig etter. Slaget om Hardanger er kanskje tapt, men dagen i dag er også et stort nederlag for lokaldemokratiet, legger Hove til.

Lofthus, Ullensvang, fjord, Hardanger

Foto: Erik-Jan Vens, Flickr