Ny bibliotekfilial må på plass i Indre Arna

-Bibliotektilbudet i Arna er begrederlig, det er ikke Arna bydel verdig å ha en filial med bare seks timers åpningstid tre dager i uken, det sier bystyrekandidat for Venstre og tidligere bydelsstyrerepresentant i Arna, Kjell Andrè Johannesen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kjell Andre Johannessen

Foto: Venstre

– Bystyret vedtok allerede i 1995 å etablere en ny biblioteksfilial i Indre Arna, jeg stiller meg uforstående til at det de siste 16-årene har vært helt umulig å følge opp dette vedtaket med penger og få etablert filialen, sier Johannesen.

– Biblioteksfilialen i Ytre Arna må få bestå selv om det etableres et nytt fullskala bibliotek i Indre Arna. Filialen i Ytre Arna er et viktig tilbud til nærmiljøet og med en ny filial i Indre Arna må man kunne få til et godt samarbeid mellom de to filialene som gir en god synergieffekt og samlet sett holder driften på et økonomisk edruelig nivå, sier Johannesen.

– Det er forståelig at folk i Arna hovedsakelig benytter Åsane Bibliotek og hovedbibloteket når tilbudet de har i sin egen bydel er en filial med 1000 titler som holder åpent tre dager i uken. Dessuten har de andre filialene og hovedbiblioteket satset mye på musikk, film, multimedia, forfatterkvelder og lignedne som i seg selv gjør disse bibliotekene mer spennende å oppsøke en filialen i Ytre Arna, sier Johannesen.

-Som sagt er filialen i Ytre Arna et godt tilbud til sitt nærmiljø som må videreføres uansett om det etableres et nytt bibliotek i Indre Arna. Poenget er bare et Arna trenger et mer helthetlig bibliotekstilbud som kan tilby tjenester og aktiviteter som ligger opp mot det de andre bydelsbibliotekene tilbyr idag.

– Nå er det Arna sin tur. 16-år med neglisjering er nok, det må bli et folkekrav at snarlig etablering av nytt bibliotek i Indre Arna kommer med i den nye Biblioteksplanen, avslutter Johannesen.

SAKEN STO PÅ TRYKK I BYGDANYTT 29. MARS

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**