Vårtegn for Venstre

Vårmåneden april har vært en god måned for Venstre: Vellykket landsmøte, gode meningsmålinger og et rekordhøyt antall valglister til høstens kommunevalg. Før landsmøtehelgen fikk Venstre også en meningsmåling på 7 prosent hos Sentio / Dagens Næringsliv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstres ledertrio Helge Solum Larsen, Trine Skei Grande og Ola Elvestuen, kan glede seg over god oppmerksomhet fra velgerne i april. Her fra Trondheim etter Venstres landsmøte.

Foto: Steinar Haugsvær

Målingen fra Sentio føyer seg inn i et godt mønster for Venstre. Gjennomsnittet av sju nasjonale målinger med spørsmål om stortingsvalg viser 5 ,5 prosent for Venstre, det høyeste siden før valget 2009.

Se DNs partibarometer for april 2011 nederst på siden.

- Gode målinger gir oss stå-på-vilje når vi nå bare er måneder unna det viktige lokalvalget, sier Terje Breivik.

– Gode målinger gir oss stå-på-vilje når vi nå bare er måneder unna det viktige lokalvalget, sier Terje Breivik.
Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Gir stå-på-vilje
– Vi noterer i tillegg at vi ligger godt an på lokale meningsmålinger. På Pollofpolls beregning av snittet på alle registrerte kommunemålinger, har Venstre 5,7 prosent oppslutning blant velgerne. Det gir oss stå-på-vilje når vi nå bare er måneder unna det viktige lokalvalget, sier Venstres generalsekretær, Terje Breivik.

Se Pollofpolls: Poll of polls kommunestyrevalg

– Lokale tillitsvalgte rundt omkring i hele Norge har gjort en kjempejobb over tid. Da er det veldig motiverende for organisasjonen at vi belønnes med respons fra velgerne, sier Breivik.

Tor Homleid og Sandefjord Venstre kan glede seg over vekst i Vestfold.

Foto: Faksimile Sandefjords Blad

Vokser i Vestfold
I begynnelsen av mars fikk Larvik Venstre 14.5 prosent oppslutning i en måling i Østlands-Posten. Fredag 15. april fikk Sandefjord Venstre solide 7,3 prosent i en meningsmåling i Sandefjords Blad.

– Jeg tror vi framstår som et parti for en raus og inkluderende by, sier lokallagsleder Tor Homleid til Sandefjords Blad.

Les: Kommunelister til Valg 2011: Venstre vokser mest

– I tillegg er vi litt bråkmakere og kjeftesmeller, samtidig som vi står på de svakes side. Tredjeparten som ikke har de samme sterke talspersonene, fortsetter han, og sikter blant annet til miljøsaker, flyktninger, skole og barn.

Venstres ordførerkandidat i Eid, Alfred Bjørlo.

Foto: Truls Jemtland

Listerekord
Vestfold Venstre stiller i 2011 liste i samtlige kommuner.

– Jeg har sett på historiske data helt tilbake til 1940. I løpet av de siste 70 årene har vi aldri stilt med Venstre-lister i samtlige kommuner i Vestfold, sier kommunestyrerepresentant i Stokke Venstre, Kåre Pettersen.

Les: Listeras for Venstre til lokalvalget

og i Sogn og Fjordane
I en meningsmåling fra Respons for NRK og Bergens Tidende får Venstre 6,5 prosents oppslutning. Det er en vekst på 2,5 prosent siden siste måling i september 2010. I en lokal måling for Fjordabladet, får Eid Venstre en oppslutning på 29 prosent.

– En fantastisk måling som nok handler mye om sykehussaken. Samtidig er den også et uttrykk for generell misnøye med rødgrønt styre både lokalt og nasjonalt, sier Venstres ordførerkandidat i Eid, Alfred Bjørlo.

DN partibarometer april 2011

Foto: Faksimile DN