– Demokratiet i Russland er en farse

For knappe to uker siden var Sergei Mitrokhin gjest på Venstres landsmøte i Trondheim og snakket om vanskelighetene med å lede et liberalt parti i Russland. Forrige uke ble han arrestert etter en fredelig politisk demonstrasjon i Moskva. – Demokratiet i Russland er en farse, sier Helge Solum Larsen, nestleder i Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Kenneth Gjesdal

Sergei Mitrokhin er leder i Yabloko, Venstres søsterparti i Russland. Partiet hans søkte om tillatelse til å avholde en demonstrasjon der de krevde stengning av en sementfabrikk i Moskva som utgjør en helsetrussel mot lokalsamfunnet. Tillatelsen ble innvilget, men Mitrokhin ble likevel arrestert av politiet. Han ble senere løslatt, og sier selv at aktivister som blir arrestert under demonstrasjoner ofte møter umotivert politivold og andre trusler om å holde seg unna slike arrangementer senere.

Sergei Mitrokhin

Foto: Christoffer Biong

– Demokrati- og menneskerettighetsarbeidet i Russland har ikke kommet langt nok, og her må Norge og EU som viktige handelspartnere legge press på vårt naboland i øst, sier Helge Solum Larsen, som også leder Venstres internasjonale utvalg. – Ytringsfriheten og forsamlingsretten er sentrale demokratiske rettigheter. Senere i år avholdes det parlamentsvalg i Russland, og hvis man kan arrestere politiske ledere under fredelige demonstrasjoner vil dette valget bli en farse, spår han.

Se Mitrokhins tale her:

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.

Les mer om arrestasjonen hos ELDR.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**