Frp må ut av byrådet

Venstre frykter hvilke konsekvenser det vil kunne få for tjenestetilbudet til den jevne bergenser når 189 millioner av budsjettet plutselig ikke eksisterer lenger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

I april ble det klart at Fylkesmannen gir opposisjonen i bystyret medhold i at byrådet har rotet med bybudsjettet for 2010 og 2011 og brukt midler fra ekstraordinært utbytte fra BKK på drift i stedet for investeringer. Regnskapet for 2010 er derfor underkjent, det samme er budsjettet for 2011.

Venstre vil hevde at disse problemene kunne vært unngått dersom Frp ikke hadde fått mulighet til å føre sin uansvarlige økonomiske politikk gjennom sin maktposisjon i byrådet. Hadde ikke Frp sittet i byråd, hadde de ikke fått gjennomslag for å halvere eiendomsskatten og hadde ikke eiendomskatten blitt halvert hadde det ikke vært behov for å ta ut et ekstraordinært utbytte fra BKK og bruke dette på drift i stedet for investeringer.

Historisk økonomisk opprydding
Venstre var i forrige periode med på en historisk økonomisk opprydningsaksjon. Strøm-Eriksen-byrådet etterlot seg en kommune med 1 milliard i driftsunderskudd. Etter fire tøffe år kunne Høyre – KrF – Venstre byrådet friskmelde Bergen kommunes økonomi. Men etter valget i 2007 byttet KrF og Høyre ut trofaste Venstre med en elskerinne med dyre vaner som heter Frp. Etter dette har det gått feil vei og Bergen kommunes økonomieske situasjon er igjen i ferd med å bli alvorlig. Kutt i tjenestetilbudet viser at vanlige folk må betale prisen for Frps ekstravagante kjernesaker.

Anders_Skoglund_pressbilde_2011

Foto: Tor Blaha

Byrådspartiene prøver å fremstille saken som om problemet er at Fylkesmannen heter Lars Sponheim, ikke at byrådet har gjort en feil. Det antydes videre at det ligger politiske motiver bak Fylkesmannens avgjørelse om å underkjenne budsjettet. Det er mildt sagt oppsiktsvekkende at ansvarlige politikere kan komme med slikt tøv. Lars Sponheim har selv mange ganger understreket at han nå er en embetsmann som handler på vegne av regjeringen og at han selvsagt har integritet og selvinnsikt nok til å ikke blande politikk inn i sine tjenestehandlinger som Fylkesmann. Avgjørelsen om å underkjenne budsjettet er godt fundamentert i Fylkesmannens fagavdeling og trolig avklart med departementet. Så disse usaklighetene kan byrådsleder Monica Mæland holde seg for god for.

Frp økonomisk uansvarlige
Denne saken viser at Frp ikke kan gies politisk ansvar og at Høyre og KrF som tradisjonelt sett har stått for en ansvarlig økonomisk politikk burde ha satt foten ned. Det er 189 millioner gode grunner til at Frp ikke kan fortsette i byråd i neste periode. Bergen trenger et nytt borgerlig byråd uten Frp, men med Venstre. Vi er klar til å igjen lede Høyre og KrF ut av mørket og inn på den rette vei.

Julie Andersland
1. kandidat