Uttalelse: Norge bør slutte seg til EUs strategi for bedre integrasjon av romfolket

– Venstre ber regjeringen om å støtte opp under det politiske initiativet EU har tatt for å bedre romfolkets levekår og sikre deres rettigheter, skriver Venstres sentralstyret i denne uttalelsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Av alle etniske minoriteter i Europa er romfolket den gruppen som i størst grad blir diskriminert. Det siste året har det fra flere land blitt rapportert om et økende antall overgrep mot romfolket som totalt sett utgjør ca. 11 millioner mennesker i de europeiske landene.

For å få slutt på rasistisk motivert vold og etnisk diskriminering, har EU rettet betydelig oppmerksomhet mot politikken overfor romfolket. Debatten dreier seg om tiltak som kan bidra til bedre økonomisk og kulturell integrasjon.

Forslag fra EU
Europakommisjonen la 5. april frem forslag til nasjonale strategier i arbeidet "An EU Framework for National Roma Integration Strategies up to 2020", og Europaparlamentet vedtok nylig med stort flertall innstillingen. Dokumentet skal veilede medlemslandene i deres arbeid med å fastsette nasjonale strategier for integrasjonsarbeidet. Satsningsområder er arbeid, helse, utdanning og romfolkets bosituasjon. Som skritt på veien til større integrasjon nevnes blant annet mer effektiv bruk av regionale fondsmidler og satsing på kvinnene med tanke på utdanning og aktiv deltakelse i samfunnet. I tillegg har EU fokus på å ivareta romfolkets grunnleggende borgerrettigheter. Medlemslandene skal utarbeide nasjonale planer innen 2011. EUs byrå for grunnleggende rettigheter skal overvåke utviklingen på området.

Nasjonal plan
I Norge lever i dag omtrent 10 000 mennesker som tilhører romfolket. Venstre mener at også Norge bør stille opp og lage en nasjonal plan for bedre integrasjon av befolkningsgruppen. Den norske stat har selv en forhistorie med overgrep mot romfolket, og gjennom ratifiseringen av Europarådets rammekonvensjon om beskyttelse av nasjonale minoriteter har norske myndigheter forpliktet seg til å motvirke diskriminering og legge til rette for opprettholdelse av deres kultur, språk og identitet. Til tross for dette har regjeringen ikke kommet med særlig mange tiltak på området. I 2007 anbefalte Ministerkomiteen i Europarådet derfor i en uttalelse at Norge bør bedre situasjonen til rom og romanifolket.

Det er på høy tid at regjeringen nå følger EUs eksempel og tar grep for å bedre romfolkets levekår. Arbeids- og inkluderingsdepartementet har samordningsansvaret for statlig politikk som berører de nasjonale minoritetene i Norge.

Venstre krever at regjeringen gjennom Arbeids- og inkluderingsdepartementet:
•igangsetter arbeidet med å få bedre datagrunnlag om romfolkets bo- og levekår i Norge
•undersøker hvordan Norge kan slutte seg til EUs strategi for bedre integrasjon av romfolket og utarbeider en nasjonal handlingsplan
•organiserer et nærmere samarbeid mellom stat og kommuner om nasjonale minoriteter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**