Vil gi rødt kort for homohets

Venstres Julie Andersland vil likebehandle homohets med rasisme på idrettsarenaene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Julie Andersland

Foto: Tor Blaha

– Idretten har kommet langt i arbeidet mot diskriminerende holdninger på mange felt, men homofobi er fremdeles en stor utfordring i idretten. Derfor trenger man tiltak i tillegg til holdningskampanjer.

Hun viser til Akershus fotballkrets som på eget initiativ har iverksatt en omfattende kampanje mot diskriminerende holdninger til homofili. Blant tiltakene er å tildele utøvere direkte rødt kort for homohets på fotballbanen, på lik linje med rasistiske ytringer. Andersland ønsker dette tiltaket også i Hordaland Fotballkrets.

– Rødt kort for homohets er et konkret tiltak som vil strekke seg ned til utøvere i 11-årsalderen. Det vil vise tydelig at diskriminerende holdninger til homofili er uakseptabelt, og er en av klareste holdningskampanjene vi kan gjennomføre. Barn vil spille fotball, ikke være utestengt på sidelinjen.

Hun påpeker at dette tiltaket må komme fra Hordaland fotballkrets.

– Det er klart at dette tiltaket må komme fra idretten selv, men vi som politikere bør sette fokus på denne problemstillingen. Det ansvaret skal vi være bevisste.

LES HELE ARTIKKELEN MED JULIE PÅ SIDE 40 I BERGENS TIDENDE 18. MAI

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**