Roper på støtte til Megafon

Partiet Venstre reagerer på at gatemagasinet Megafon mister den statlige støtten. Nå ønsker de en revidering av regelverket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Erlend_Horn_pressebilde_2011_kvadratisk

Foto: Tor Blaha

Bystyrekandidat Erlend Horn (V) reagerte kraftig da han leste på BT.no at Megafon i år fikk kuttet statsstøtten. Nå ønsker han debatt rundt det han mener er et rigid regelverk.

– Tilbudet som gatemagasinet «Megafon» gir er uvurderlig for rusavhengige. Etter tre år er det i dag dessverre slutt på statlige tilskudd. Det fikk gatemagasinet Virkelig i Tromsø merke for et halvt år siden, og nå også «Megafon», sier Horn.

Støttes av kommunen

«Megafon» er et kommunalt AS og kvalifiserer sådan ikke til de samme støtteordningene som frivillige organisasjoner.

– Kommunen støtter allerede i dag «Megafon», og vi må alltid se på mulighet for å gi flere bevilgninger fra kommunen til denne typen viktige tiltak. Men staten har også et ansvar, og jeg håper Stortinget og Regjeringen vil ta en diskusjon rundt støtterordningene til alle gatemagasinene i Norge, og hvordan de kan bli bedre, sier han.
-Saken skal opp i Stortinget

For å kunne hjelpe magasinet må saken opp i Stortinget, noe Horn akter å få til snarest. -Jeg kommer til å ta direkte kontakt med min partifelle Trine Skei Grande for å få denne saken opp i Stortinget så fort som mulig, forteller Horn

Les mer på BT.no

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**