— Fantastisk sykkeldag i Lillestrøm

Sykkelbyen Lillestrøm viste seg i dag fra sin beste side i strålende solskinn da Tour of Norway for Kids gikk av stabelen med over 500 deltagere samtidig som TV2s sykkellandsby var på besøk i det som har blitt kåret til Norges beste sykkelby. — Det har vært en fantastisk sykkeldag i Lillestrøm, sier varaordfører Boye Bjerkholt (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Sykkel

Foto: Taina Bråthen

I forbindelse med årets Tour de France sender TV2 fra en rekke norske byer, og torsdag og fredag er det Lillestrøm som står for tur. Sentrum var fylt opp med både deltakere i “barnetouren” og mange skuelystne tilskuere. På Torvet er det etablert en sykkellandsby med ulike utstillinger og tilbud.

— Sommeren i Lillestrøm blir ikke bedre enn dette, sier Bjerkholt på sykkel over Nitelva med utsikt mot Nebbursvollen og Lillestrøm sentrum. På spørsmål om hva som har gjort at Lillestrøm har fått tittelen Norges beste sykkelby, svarer han:

— Det handler om tilrettelegging, og å tenke sykkel i alt vi gjør. Vi har satset offensivt på å bygge sykkelveier, sykkelfelt og sykkelparkeringsplasser, og vi har hatt fokus på god skilting, oppmerkede løyper, og lett tilgjengelig informasjon. Det skal være trivelig og enkelt å sykle i Lillestrøm og i Skedsmo kommune. Her sykler folk sommer som vinter, men det blir jo ikke bedre enn det har vært i dag, avslutter Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**