Hvem eier vannet?

Skal vannet fremdeles være et fellesgode, som alle har tilgang til. Eller skal det være økonomisk investeringsobjekt som den som betaler mest skal eie. Dette skriver Venstres 2.kandidat Joachim Bræk Poppe-Holmdahl et innlegg som står å lese i Tønsbergs Blad 24. august 2011. Han viser også til hvordan man med enkle grep sikrer vannresursene som allemannseie.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Solnedgang vann innsjø

Foto: Jan Harsem

Det å ha tilgang på vann er avgjørende for at et samfunn skal fungere. De som bestemmer over vannet har enorm makt. De avgjører hvem som får drikke og hvem som må gå tørste. Her i Norge ansees vann å være et fellesgode, som alle skal ha tilgang til.
Vann er å regne som en fellesressurs, som forvaltes av fellesskapet.

Eiendomsretten til vannet er regulert gjennom vassdragsloven fra 1940. Den sier at grunneier har eiendomsrett over vannet og den strandsonen som finnes på vedkommendes eiendom.
I tillegg har vi Lov om kommunale vass- og kloakkavgifter fra 1974, som regulerer drikkevannsresursene.

Vann, glass, mat

Foto: Microsoft

Stortinget skal i neste periode behandle endringer i regelverket rundt hvordan drikkevannsresursene skal forvaltes. Forvaltning av vann er viktig, og må komme hele samfunnet til gode, og ikke kun enkeltpersoner eller enkelte områder. Vi mener forvaltning av vann er viktig, og må komme hele samfunnet til gode, og ikke skal være et økonomisk investeringsobjekt for enkeltpersoner.

Om det åpnes for at det i dag offentlig eide vannverket, kan overføres til private, vil vi heller overføre dette til alle innbyggerne.

Vi ser for oss at eierskapet i det interkommunale vannverket, overføres til hver enkelt abonnent, slik at hver enkelt blir medeier i vannverket gjennom en ikke omsetningsbar andel. Hver eiendom får en andel som følger eiendommen.

Joachim Poppe-Holmdahl Venstres 2.kandidat på Nøtterøy

Foto: Joachim Poppe-Holmdahl

På denne måten forblir vannet et fellesgode.

Joachim Bræk Poppe-Holmdahl
2. kandidat Nøtterøy Venstre