Eidsberg Venstre lover nøktern pengebruk og fornuftige løsninger

I disse valgflesk-tider kan ikke Eidsberg Venstre love mer enn hva vi kan holde, dvs nøktern pengebruk og gjennomtenkte løsninger i Eidsberg. Hvis man tar en titt på KOSTRA-tallene for vår kommune har man all grunn til å være bekymret for kommunens økonomiske situasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Eidsberg Venstre lover nøktern pengebruk og gjennomtenkte løsninger

Eidsberg Venstre: Maren, Håvard, Ingunn, Britt, Ines

Foto: Glenn Thomas Nilsen

Ikke engang eiendomsskatt vil bli mer enn en dråpe i havet om valgflesket som i disse dager presenteres fra ulike kanter skal gjennomføres. Men det tror vi velgerne forstår.

Eidsberg Venstre sier nei til eiendomsskatt. Det er en svært usosial skattelegging som rammer alle uavhengig av betalingsevne. Når de rødgrønne påstår at det kan gjøres unntak pga økonomisk situasjon hos enkelte grupper, så er dette ikke sant. Det er nemlig lovfestet at eiendomsskatt ikke skal kunne gis unntak for annet enn eiendomsrelaterte årsaker, og ikke personlig økonomisk situasjon. Derfor har vi ikke samvittighet til å innføre dette drastiske tiltaket.

Vi lover ikke gull og grønne skoger, men nøktern pengebruk og fornuftige løsninger. Kommuneøkonomien skal reddes, den skyhøye gjeldsbyrden må ned. Vi vil selge kommunale eiendommer det er fornuftig for kommunen å kvitte seg med og nedbetale gjeld. Vi vil se på ulike måter løse kommunale oppgaver på, som kanskje er smartere, rimeligere og av høyere kvalitet. Vi vil gjennomgå bemanning, budsjetter, snu alle steiner.
Og så ønsker vi en begeistring for innhold og kvalitet, ansatte som kommer fra grasrota og deltar i å finne smartere og bedre løsninger. Vi vil altså gjøre det vanskelige kunststykket å øke kvaliteten men redusere pengebruken. Det er ofte faktisk mulig om alle drar i samme retning.

Derfor lover Eidsberg Venstre IKKE for perioden 2011-2015;
Noen ny skole i Mysen
Noen ny svømmehall – før perioden 2015-2019
Noen større omlegginger av veier i sentrum

Derimot lover vi å;
Lytte til fagfolk, ansatte, brukere og nedsatte arbeidsgrupper.
Bruke folks skattekroner med stor grad av samvittighet.
Bruk sunn fornuft så ofte vi kan.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**