Rusomsorg i Eidsberg

Eidsberg Venstre har vært på besøk på Ilaveien botreningssenter for mennesker med rusproblemer i Fredrikstad. Senteret inneholder 35 plasser for botrening, eies og driftes av Stiftelsen Blå Kors i en avtale over 20 år. Senteret er nytt, moderne, slitesterkt, effektivt og gir stabil omsorg av god kvalitet for brukerne. Blå Kors er ledende innen rusomsorg, og har vært det her til lands over svært lang tid. De har fagkunnskapen og erfaringen om hvilke løsninger som fungerer best.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ilaveien Botreninssenter Blå Kors Ingunn Herstad Hensel

Foto: Maren Hersleth Holsen

Eidsberg Venstre ser på rusomsorg hos Stiftelsen Blå Kors Fredrikstad

Vi ble godt mottatt av daglig leder Meisingset og gitt en innføring i konsept, økonomi, avtaler, husregler, naboreaksjoner, brukertilfredshet og mye mer. Vi fikk også en grundig omvisning i bygget, som har moderne funksjonelle løsninger med høy grad av slitesterkhet. Døgnbemanning er en selvfølge og husreglene er strenge. Og det er både brukere og bemanning særdeles fornøyde med.

I Eidsberg bor tilsvarende brukergruppe til dels i de gamle “kaninbura” i Kløverveien. Her bor eldre mennesker med omsorgsbehov og personer med rusproblemer side om side. Det er ingen god løsning for noen. Mye angst og usikkerhet preger hverdagen for de eldre, for det er ikke til å unngå at rusproblemer påvirker omgivelsene, og det til alle døgnets tider. Stedet har heller ingen bemanning som kan ivareta husregler eller sikkerhet utover hjemmetjenesten. I tillegg er bygningsmassen så nedslitt at hjemmetjenesten har tråkket tvers igjennom gulvet. Brannalarmen går til alle døgnets tider, gjerne i forbindelse med utagerende festing. Eidsberg Venstre er av den oppfatning at man bør vurdere om det er gunstig å fysisk skille disse to brukergruppene og utøve omsorg på to forskjellige lokalisasjoner.

Ilavaien Botreningssenter Blå Kors Maren Hersleth Holsen

Foto: Ingunn Herstad Hensel

Derfor reiste Eidsberg Venstre for å titte på denne løsningen de har valgt i Fredrikstad. Her har Stiftelsen Blå Kors inngått en langvarig avtale med kommunen, bygget nytt og driftsvennlig, tatt på seg lånebyrden og driver økonomisk forsvarlig etter stiftelsens prinsipper om non-profitt, men bærekraftig. Senteret ligger i sykkelavstand fra sentrum, og naboene klager ikke på problemer. Spesielt kvinner med rusproblemer er særlig utsatt for overgrepssituasjoner, å bo på Ilaveien med døgnbemanning og muligheten for å låse sin egen dør er da et langt skritt på veien til et bedre liv. Med ordnede boforhold, og grep om egen økonomi er livet ganske godt på skinner. På Ilaveien er det totalforbud mot besøk fra folk i rusmiljøet. Det er en trygg havn på vei til et mer ordnet liv.
I tiden fremover skal Sosial boligplan forfattes i Eidsberg. Her må man se på alle fornuftige gode løsninger, også løsninger som er private som denne. Det er ikke nødvendig at Eidsberg kommune bygger, eier og drifter alle sine oppgaver selv. Spesielt ikke hvis andre løsninger er rimeligere og har høyere kvalitet. Dessuten er det gunstig om kommunens lånebyrde reduseres. Da bør man vurdere å kvitte seg med utdatert gammel bygningsmasse som er kostnadskrevende i energibruk, vedlikehold, og binder opp unødig kapital.

Eidsberg Venstre lukker ikke øyne og ører når rusomsorg kommer på bordet. Eidsberg kommune vokser, Mysen er i ferd med å utvikle seg til en liten by, med de positive og negative ringvirkninger det gir. Vi må ta inn over oss at et økende antall mennesker her i Eidsberg har rusproblemer, at vi må forsøke å yte god rusomsorg, begrense og forbygge. Familiesenter, barnevern, psykiatri, helsevesen, NAV, osv må alle spille på lag for å bekjempe et problem som må begrenses i så stor grad det er mulig.

Maren Hersleth Holsen
Ordførerkandidat Eidsberg Venstre