Nordreisa Venstres program 2011 – 15

Nå har du et nytt alternativ i Nordreisa – Velg Venstre!
Her er programmet:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Vi i venstre vil ha et romslig Nordreisa der vi setter folk først. For å få råd til å drive en kommune der det er godt å bo, må vi skape arbeidsplasser og øke folketallet.

Flere må få gleden av å bo her

I Nordreisa står det mange tomme hus, småbruk og gårdsbruk. Vi vil at det skal bo folk her, ikke at grender skal være folketomme hele året unntatt tre uker på sommeren. Skal vi holde på ungdommen og lokke til oss innflyttere, må vi ha noe å tilby. Mange ønsker å bo litt utafor sentrum, der de kan ha et par hester og noen dyr og være del av et levende bygdemiljø.

Kommunen kan kreve at folk skal selge slike eiendommer hvis de ikke selv ønsker å bosette seg her. Det står kun på viljen til politikerne i kommunestyret.

Vi i venstre syns det er helt feil at de som ikke ønsker å bo her, skal kunne nekte andre å flytte hit.

Et så enkelt tiltak vil gi oss:
– flere innbyggere
– større skatteinntekter
– større statlige overføringer
– bedre kommuneøkonomi
– levende lokalsamfunn
– større elevgrunnlag på grendeskolene
– flere arbeidsplasser innafor landbruk, småskala matproduksjon, grønn omsorg og alle andre bygdenæringer
– befolkningsgrunnlag for bedre fly-, buss- og fergeforbindelser
– større omsetning for næringslivet i sentrum
– flere arbeidsplasser i sentrum

Altså en sak som hele kommunen tjener på!

En kommune som skaper arbeidsplasser

Datamus, hånd

Foto: Microsoft

Det må være lett å starte sin egen bedrift i Nordreisa. Vi må ha en kommune som hjelper oss gjennom byråkratiet og som viser oss hvor vi kan søke økonomisk støtte.

Vi må ha en kommune som ser at vi selv må skape arbeidsplassene, ikke bare håpe på at en storbedrift skal starte opp her.

kyr

Vi vil ha en kommune som ser at også landbruket er en del av næringslivet. Her er det mulig å skape mange arbeidsplasser i tilleggsnæringer som småskala matproduksjon, grønn omsorg, turisme og overnatting.Vi vil at all dyrka jord i kommunen skal være i bruk istedenfor å ligge brakk. Dette vil gi bedre lønnsomhet i landbruket, gi et triveligere bygdemiljø og være en stor fordel for turismen.

Kunnskap og like muligheter

Skolegard

Det er viktig å få ro i skoledebatten! Elever og foreldre må være trygge på at skolen er der også til neste år. Vi regner med at valget vil gi flertall i kommunestyret for å gjenåpne grendeskolene. Da kan skolen i Nordreisa bli en kvalitetsskole med trygge elever i trygge lokalmiljø.

•gjenåpne Oksfjord skole med 1.-4. klasse + barnehage

•gjenåpne Sørkjosen skole med 1.-4. klasse

•beholde Rotsund skole med 1.-7. klasse + barnehage

•beholde barnehager i hele kommunen, ikke bygge en stor sentralbarnehage

Et miljøvennlig samfunn
Det er viktig å ta vare på naturen i Nordreisa, det er den vi skal leve av. Det er viktig å sikre Reisaelva mot rømt oppdrettslaks og bevare Reisafjorden.

Venstre vil:

•støtte kommunens vedtak om å totalforby fiskeoppdrett i Reisafjorden
•ta hensyn til lokalmiljø ved utbygging av fornybar energi

•kreve at turistnæringa tar miljøhensyn

Nasjonalpark-kommunen
Nordreisa har blitt nasjonalparkkommune med Storslett som nasjonalparklandsby.

Venstre vil:

•utnytte dette mer i markedsføringa av kommunen og Storslett

•satse sterkere på turisme som næring

Mer til dem som trenger det mest

Vi vil sørge for at ressursene i helsesektoren brukes mest mulig effektivt, slik at de i størst mulig grad kommer brukerne til gode.

Det skal være godt å leve i Nordreisa
Vi ønsker oss et levende lokalsamfunn med gode ungdomstilbud og et levende kulturliv der alle kan delta.

Har vi vilje til å satse på ungdomsarbeid, hindrer vi mange i å falle utafor. Dette vil også vise seg i sosialbudsjettet i framtida.

Kulturell virksomhet gir oss opplevelser, mangfold og livskvalitet, og skaper økonomiske verdier for lokalsamfunnet.

•øke satsinga på ungdomsarbeid

•bidra til at frivillige organisasjoner, lag og foreninger fortsatt skal være en viktig del av et levende lokalsamfunn

•jobbe for bygging av kulturhus på Halti

•bygge ut fiber-bredband i hele kommunen