Kjære sambygdninger!

1. Kandidat Unn Sethne, åpnet valgkampen for Østre Toten Venstre med denne appellen på Lena Torg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kjære sambygdinger!

Her er vi nå samlet i Lena, sentrum i bygda for å starte årets valgkamp, om enn i en litt annen situasjon enn vi hadde forestilt øss, før 22.juli. Dagen som har gjort noe m øss alle i Norge og på Toten. Detti har vøri en sammar med mange tanker og spekulasjoner rundt d som skjedde og om samfunnet vi lever i. Vi har alle uansett partitilhørighet opplevd noe nytt og forferdelig, d har berørt/ gjort noe med øss alle. Norge og Toten er et lite område, hvor også noen kjenner noen som var der og opplevde d som skjedde- noen vi kjenner på Gjøvik, Toten eller ellers i landet har mistet en av sine. Vi er alle berørt på en eller annen måte. Dette har gjort noe med oss alle.
Sangen "Alltid freidig", har ei strofe j er glad i: Kjemp for alt hva du har kjært- dø om så d gjelder". Denni strofa har fått en litt anna dimensjon etter 22.juli. Før har j jo knyttet strofa veldig til krig, og d generasjonene før oss har kjempet for, for å overleve og over å få rettigheter. Men d var d dom gjorde ungdommen på Utøya, kjempet for d dom hadde tro på. Dom kjempet for d nasjonen Norge har- frihet til å velge og frihet til å stå for noe og få ha sine egne meninger og si dem. D skal vi som står igjen, også gjøre. I år blir d enda viktigere at vi sier hva vi mener og gjøre d ved å stemme på det vi tror på. Ved å bruke stemmeretten i høst, kan vi alle vara med å bestemme hvilken retning samfunnet vårt skal ha. D blir viktig at folket bestemmer hvordan vi skal bygge oss opp igjen etter disse hendelsene, og en måte å gjøre d på, er å stemme. D blir et viktig signal for demokratiet i Norge. Det blir viktig å forsvare de demokratiske institusjonene våres som også ble angrepet i Oslo 22.juli. Demokrati- folkestyre, handler om d enkle prinsipp: Du bestemmer. Og til slutt: flertallet bestemmer. Venstre ønsker mer åpenhet og økt politisk styre i kommunene.

Som medlem av Norges eldste parti, mener j som mange andre i Venstre at frihet til å velge er kjempeviktig, vi skal ha rett til å stemme på d vi har tro på. Venstre er et liberalt parti, med mennesket i sentrum, dvs alle mennesker. Å være liberal vil si at vi ønsker en aktiv stat med personlig frihet. Årets valgkamp har derfor fått slagordet: Folk først. Det vil si at mennesket skal stå først i møte med skole og barnehage og ved sykehuset. Det blir kjempeviktig, også i forhold til de som er i sorg og trenger støtte i tiden framover. Det j trur d er viktig å ha fokus på etter det som har skjedd, er samhold og nærhet. Vi skal bry oss om hverandre- Toten skal fortsatt vara den trivelige bygda, d er nå vi får sjå om slagordet også er sant.
Heromdagen sa mellomstejinta v frokostbordet at og sa hu hadde fønni et bra vers på engelsk at ei venninne, som hu fortalte meg på norsk. For vi skar vel itte glømme at unger også tenker og føler rundt det som har skjedd, og j veit itte om hu siktet til d som har skjedd, men det er viktig å tala ved dom om d, og at vi besvarer terror med å stå sammen og bygge oppatt tryggheten deres. Det er dom som skar forme og leve i morgendagens samfunn. Det er et ansvar vi voksne har i tida framover. Vi må skape riktige verdier og holdninger for framtida. Hu gjenfortalte verset slik, 12 åringen min: Lær fra i går, lev for i dag, håp for i morgen. Ord til ettertanke er d, men gode ord for d vi har vært igjennom, og da spesielt de i AUF og AP. La oss håpe d blir slik, j trur d blir viktig at d blir slik, slik som min tolvåring sa på engelsk etterpå: Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.

Kjære alle sammen- bruk stemmeretten din! Og stem gjerne Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**