Hobølskolen: En skole for framtida!

3. kandidat Ragnhild Saxebøl redegjør for Hobøl Venstres skolepolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Hobøl har tre gode barneskoler — én på hvert tettsted. I tillegg samler vi bygdas ungdom i en felles ungdomsskole. Vi i Hobøl Venstre har i de foregående periodene kjempet en hard kamp for å bevare dagens skolestruktur. Denne kampen vil vi fortsette, og vårt mål er en stabil situasjon for barn, foreldre og lærere i hele Hobøl. Den delte barneskolen i Hobøl gir ikke bare oversiktlige og trygge miljøer for elevene. Skole på hvert tettsted er også en svært viktig faktor for å opprettholde gode nærmiljøer i Hobøl. Vi i Venstre er opptatt av at alle tettstedene skal ha sitt kraftsentrum i form av en nærskole.

Hobøl har en god, offentlig skole, med dyktige medarbeidere og et godt læringsmiljø. Barn og voksne gir gode tilbakemeldinger på dagens skole, og slik vil vi også ha det i fremtiden. Dette er avhengig at det ikke kuttes mer i skolebudsjettene. Hobøl Venstre har hele tiden kjempet skolenes sak, og vi kjemper videre i neste periode. Målet er en skole der den enkelte elev blir sett og får opplæring tilpasset seg selv og sine behov — og dermed også får utnyttet sitt unike potensial. Vi må sørge for å hjelpe flere elever i de første skoleårene slik at færre trenger videre hjelp senere i skolesystemet.
Tidlig innsats nytter! Når vi disse målene, vil også frafallet i den videregående skolen reduseres.

Det er noen som utfordrer oss på hvordan vi kan forsvare å opprettholde tre barneskoler, når større barneskoler vil gi økt lærertetthet og større fagmiljøer. Det mest opplagte svaret på dette gis av enkel matematikk. Flytting av én barneskole vil gi kostnader til bussing av elever tilsvarende bortimot to lærerstillinger. Vinninga går dermed fort opp i spinninga. Alternativet med å bygge en storskole er enda verre. Her snakker vi om at kommunen må ta et lån med en årlig rentekostnad i 20 år på 6-8 millioner kroner, altså mer enn 10 lærerstillinger. Vi mener det da er bedre å beholde nærskolene med de lærekreftene vi har der nå, og med de gode synergieffektene skolene gir til lokalmiljøet.

Godt valg!
Ragnhild Saxebøl