Budsjettforslag 2007-2011

Time Venstre sine tillegg til budsjettforslagene i perioden 2007-2011

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Skole:
For Time Venstre har skolen vært en gjenganger i våre prioriteringer, og en av våre viktigste saker. Vi mener at læreren er den viktigste ressursen vi har i skolen, og derfor må vi satse på læreren. Derfor la vi frem tilleggsforslag både i 2008, 2009 og i 2010 om omdisponering av midler til kompetansehevingstiltak for lærere. Ingen andre parti støttet forslaget.

Vi kjempet i 2010 for at leirskolen skulle opprettholdes, her stemte bare Høyre og SV sammen med oss.

Varm velferd:
For Venstre er det viktig å kunne være en røst for de mange som aldri kommer frem med sine ønsker og krav, men som kanskje har det tøffest av oss alle. Derfor har etablering av et pårørendesenter for pårørende til rusavhengige, psykisk sjuke og for pårørende til alvorlig sjuke blitt en hjertesak for oss. Til nå har vi ved de fleste budsjettbehandlinger lagt fram forslag om at Time kommune skal vurdere etablering av et slik senter i samarbeid med de andre jærkommunene og frivillige organisasjoner, kun med støtte fra noen få kommunestyre-representanter. Vi har i tillegg fremmet forslag hvert år om å innvilge støtte på ca. 20.000,- til Veiledningssenteret for pårørende på Sandnes. Time Venstre kan ikke godta dette, og vil fortsatt jobbe videre med for de av oss som trenger det mest.

Næring:
Venstre ønsker et sterkt fokus på småbedrifter og gründere. Derfor satt vi frem et forslag i budsjettbehandlingen for 2010 om å opprette et kommunalt etablererstipend. Ingen parti stemte for.

Kultur/fritid:
Time Venstre fikk gjennomslag for sitt forslag om å gjenopprette "ungdommens kommunestyre" før budsjettforhandlingene i 2007.

Tur- og sykkelstier både som en del av folkehelsearbeidet, men også som et helt nødvendig trafikksikringstiltak er grunnleggende for at vi skal føle oss trygge å ha det godt i nærmiljøet vårt. Det samme er andre mindre tiltak som kan hindre trafikkulykker. Derfor foreslo Venstre både i budsjettbehandlingen for 2009 og 2010 å omdisponere midler til trafikksikring. Vedtaket fikk ikke gjennomslag i kommunestyret.

Venstre la i sitt budsjettforslag for 2011 frem forslag om omdisponering av midler til vern av eldre bygninger og Jærhus, uten at forslag gikk gjennom

Turområdet ved Frøylandsvannet er et fantastisk rekreasjonsområde, som vi gjerne skulle kunne benytte hele året. Men det er kun en del av turveien som er belyst. Derfor foreslo Venstre allerede i budsjettdebatten for 2009 at Time skulle ta et initiativ ovenfor Klepp kommune til et samarbeid om lyssetting av turveien. Forslaget fikk ikke flertall.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**