Et klimavennlig samfunn på Toten

Venstre tror på en framtidsrettet og helhetlig miljøpolitikk som legger til rette for at alle skal kunne være med å sikre miljøet. Østre Toten Venstre vil jobbe for å skape en god og miljøvennlig framtid for våre barn og barnebarn — det krever handling. På Toten har vi mange muligheter bare vi utnytter dem!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Østre Toten Venstre mener at det ligger en særlig forpliktelse for vår kommune å bidra til redusert utslipp av co2 ved å bygge ut småkraft der muligheten er tilstede. Vi vil støtte småkraftverk i allerede regulerte vassdrag, under forutsetning av at fiskebestanden bevares, bl.a gjennom etablering av fisketrapper. I elvene i kommunen er det muligheter for dette i tidligere vannkraftverk. Nye turbiner gjør at man kan nyttiggjøre seg mye mer energi fra disse enn tidligere. Sommerens store nedbørsmengder tilsier at dette kan lønne seg. I bølgene på Mjøsa kan det også være nye og spennende muligheter.

Østre Toten Venstre ser ikke en vindmøllepark på Totenåsen som et ledd i et mer miljøvennlig Toten, til dette er inngrepet i naturen rundt vindmølleparken for stort. Vindmøller bør ligge i områder der infrastrukturen allerede er utbygd (som f.eks i Danmark og nedover Europa, eller til havs). Vi må verne om Totenåsen som det eneste rekreasjonsområdet vi har. Totenåsen skal være et sted for friluftsliv og dyreliv, tilgjengelig for alle, bønder og friluftsfolk.

I vår kommune utgjør gjødsel fra husdyr ca 50% av utslippene. Denne gjødselen kan brukes til å produsere biogass til energi og drivstoff i kommunen vår. For å få gjennomført miljøtiltak i kommunen, vil Venstre øremerke deler av overskuddet fra kraftselskapene til investeringer. Vi vil at kommunen skal jobbe for å finne statlige støtteordninger slik at disse prosjektene kan iverksettes. Vi må jobbe for å få f.eks sol og jordvarme lettere tilgjengelig for flere. Kommunen må informere og hjelpe dem som ønsker å bygge nye boliger og finne fram til energi- effektive løsninger.

Østre Toten Venstre ønsker også et forbrenningsanlegg på Lena kan også ta i mot engangspaller, potetkasser og annet brennbart industriavfall. Trevirke etter rensking langs åkerkantene likeså ( dette kjøres nå til Sverige for å bli energi). Venstre vil at det skal opprettes et samarbeid mellom næringene og kommunen på mange miljøspørsmål. Det må bli lettere og billigere å levere avfall, slik at vi gjør det. Det gir en vinn- vinn situasjon for alle – også for naturen og klimaet vårt.

Unn Sethne
1. kandidat Østre Toten Venstre