Lanserer Narvikbataljonen

Venstres førstekandidat til fylkestinget i Troms, Roar Sollied mener at Nord-Norges svar på Telemarkbataljonen bør være Narvikbataljonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre vil ha kampbataljon i nord

– Narvik er et velklingende og velkjent navn tilknyttet hendelsene og Hærens motstand under andre verdenskrig, og når Telemarkbataljonen egentlig er på Rena, kan jo en ny vervet bataljon i Indre Troms ha navnet sitt fra Narvik, mener Venstremannen. Venstres landsstyre uttrykte senest i sommer at de ønsker en slik bataljon.

Ta vare på spesialisteneVenstre ønsker en styrking av Hæren og er opptatt at man tar vare på veteranene, men ikke minst avdelingsbefalet som ikke har utsikter for noen livskarriere i Forsvaret etter dagens ordning. -Det er heller ikke gitt at de er kvalifisert for sivil jobb når de er 35. Vi må gjøre noe for å sikre overgang til sivil jobb, eventuelt yrkesansettelse, ellers får vi ikke rekruttert nok spesialister til å bygge opp bataljonene, sier Sollied, som selv møter mange av dem i sin jobb ved Forsvarets høgskole, avdeling Fokus, som også driver med videreutdanning av ansatte i Forsvaret.

Sollied er klar over at mange av dagens bataljoner fortsatt må utbygges for å få en sunnere turnus til internasjonale oppdrag. -Men det kan jo være mulig å reorganisere bataljonene i forhold til en ny kampbataljon i nord, mener Sollied.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**