Dyrs rettigheter

Venstre mener dyr har en verdi i seg selv og skal behandles med respekt. Dyr er levende individer som deler de samme sanseinntrykkene som mennesker. De kan føle frykt, stress og smerte. Likevel blir dyr utsatt for grusom behandling og mange dyrearter er truet. Dyrevernorganisasjonene i Bergen mottar hver eneste dag henvendelser om dyr, spesielt katter, som er i nød, og kapasiteten til å hjelpe er sprengt. Et eget “Dyrenes hus” i Bergen, slik de blant annet har i Oslo, ville kunne hjelpe mye på situasjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Facebook annonse for dyrevelferd

Foto: Venstre

Budsjettavtalen i havn: 450 000 til Dyrenes hus
Budsjettforhandlingene er ferdige, og Dyrenes hus på Tertnes får 450 000 kroner i støtte, skriver Åsane Tidende.

Vil ha dyrevelferdskoordinator
Venstre vil ha en egen dyrevelferdskoordinator i Bergen.

Sommer uten hjertevarme

Det ansvaret som ikke tas nasjonalt, bør vi ta lokalt. Bergen kommune må aktivt forhindre dyremishandling, skriver Per-Arne Larsen i dette innlegget i BT.

Elefanten i rommet
Det bør ikke være tillatt å holde ville dyr i fangenskap på sirkus. Alt fra dyrevernorganisasjoner til Mattilsynet har vært klar på dette lenge. Likevel skjer det ingenting. Ville dyr på sirkus er elefanten i rommet som ingen i regjeringen vil snakke om.

Venstre sier nei til elefanter i fangenskap
Det de rødgrønne nå gjør, er intet mindre enn statlig godkjenning av dyreplageri, sier Per-Arne Larsen

Dyr skal ikke lide som underholdning
Bergen Venstre mener det må bli slutt på at dyr skal lide for å underholde mennesker. Sirkus kan være en positiv opplevelse for hele familien, men det er unødvendig at elefanter og andre ville dyr skal plages for vår egen forlystelse.

Dyrevern nedprioriteres
Det er dugnadsånd som dette som gjør at Dyrebeskyttelsen tross alt kan klare seg, sier gruppeleder for Venstre Julie Andersland, etter at det ble tatt et privat initiativ til en artistgalla til inntekt for et «dyrenes hus» på Tertnes.

Dyrebeskyttelsen legger ned i mars
Julie Andersland tror konsekvensene blir alvorlige dersom Dyrebeskyttelsen legger ned.

Tar opp Dyrebeskyttelsen i bystyret
I bystyremøtet 20. februar tok Venstre opp forholdene hos Dyrebeskyttelsen Norge, avdeling Bergen og Hordaland.

Dyremishandling er et varsel
Når respekten for liv brytes ned er det fare på ferde. Steget fra å mishandle dyr til å mishandle mennesker er lite.

Dyrestøtte fra Venstre
Når Venstre legger frem sitt alternative budsjettforslag, har de satt av penger til et Dyrenes Hus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**