Sykkel

Forholdene for syklister i Bergen bærer tydelig preg av at sykkel i altfor lang tid ikke har blitt tatt alvorlig som et fremkomstmiddel i byen. Vi trenger en gjennomgripende endring i kommunens innstilling til sykling i Bergen for å gjøre det trygt og enkelt å være syklist. Innen 2015 bør minst ti prosent av alle reiser i Bergen foregår på sykkel

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Sykkel Bergen

Foto: BUV

Gjennomslag for Venstre i reklamesaken
Med KrF ute av byrådet, får Venstre gjennomslag for mer restriktive tiltak mot reklame.

Bergenserne er splittet om byreklame
I en ny meningsmåling er bergenserne delt i synet på byromsreklame. Venstre vil ha mer restriktive tiltak inn i saken som vedtas på onsdag.

Mer til buss og sykkel i Bergen
Regjeringen bevilger 65 millioner ekstra til kollektivtransport og 10 millioner til sykkel.

Vil tvinge frem flere sykkelhus
Venstre vil kreve at 50 % av alle sykkelparkering skal bygges under tak. – Vi vil vente med krav, sier byutviklingsbyråden.

Ber flere gjøre som Aibel
Venstre vil at flere skal gjøre som Aibel og skaffe el-sykkel til sine ansatte.

Krever miljøprioritert gjennomkjøring
Venstre vil ikke bruke 300 millioner på Hjellestadveien. Mer penger til utbedring av vei gir mindre penger til sykkel.

Schjelderup er smålig
— Smålig å gjemme seg bak detaljer i statlige retningslinjer, sier Venstre-leder Erlend Horn om APs nei til finansiering av sykkel-VM i Bergen.

Tomme sykkelløfter
Bergen Venstre har ikke tro på byrådets sykkelsatsing.

Bergen blir sykkelby, Venstre vil ha tak over parkering
Halvparten av alle nye sykkelparkeringsplasser bør ha tak, mener Venstre.

Flertall for Sykkelveikontor – enn så lenge
Forslaget fra Venstre og Byluftlisten om Sykkelveikontor fikk flertall i bystyret, grunnet manglende oppmøte fra byrådspartiene.

11 sykkelansatte er ikke tilfeldig
I dette innlegget i Bergens Tidende forklarer Anders Skoglund fra Venstre og Endre Tvinnereim fra Byluftlisten hvorfor Bergen bør opprette et Sykkelveikontor etter modell fra Bybanekontoret.

Vil ha sykkelkontor etter modell fra Bybanekontoret

Venstre og Byluftlisten foreslår begge å opprette et sykkelveikontor i Bergen. Anders Skoglund (V) mener det må til for å koordinere utbyggingen.

Sykkeltaxi er et kinderegg
Jørgen Christophersen Knudsen (19) starter sykkeltaxi i Bergen. Julie Andersland (V) kaller bedriften et kinderegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**