Klimautslippene øker uten at Norge har en klimapolitikk

For første gang på flere år var økningen i klimagassutslipp i 2010 større enn veksten i produksjonen, ifølge nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Venstre er bekymret for at klimautslippene øker uten at Norge har en ordentlig klimapolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Ola Elvestuen

Foto: Caroline Roka

– Dette understreker behovet for at Norge trenger en ny og ambisiøs klimapolitikk. Siden klimaforliket ble inngått har regjeringen skuslet bort 4 år og muligheten til å komme utviklingen i forkjøpet, sier nestleder og byråd for miljø og samferdsel i Oslo Ola Elvestuen

Det er nå 4 år siden Stortinget vedtok klimaforliket. En tredel av tiden fram mot fristen i 2020 har gått. Status er at Norges utslipp av klimagassen CO2 aldri har vært høyere enn nå, og vi venter fortsatt på regjeringens tiltak i form av en klimamelding. Den har vært utsatt 4ganger

– Det finnes ikke noen politisk styring med klimautslippene fordi regjeringen ikke har en klimapolitikk, sier Ola Elvestuen

– De rødgrønne er i ferd med å gi slipp på en historisk mulighet for klimaet, men også for norsk næringsliv og industri. Vi trenger en omstilling i norsk næringsliv, for det er et klimavennlig næringsliv som kan utgjøre et konkurransefortrinn for Norge, og skape bærekraftig vekst for framtida, sier Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**