Dyrebeskyttelsen legger ned i mars

Julie Andersland tror konsekvensene blir alvorlige dersom Dyrebeskyttelsen legger ned.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Les om saken på BT.no her.

Julie_Andersland_pressebilde_2011_kvadratisk

Foto: Tor Blaha

Julie Andersland, representant for Venstre i bystyret er enig, og har tenkt å stille spørsmål til byrådet om situasjonen under dagens bystyremøte.

– Det viktigste for oss er å sikre arbeidet til Dyrebeskyttelsen ved at organisasjonen får et sted å være, sier hun.

Andersland mener det er for dårlig at ingen i byrådet har et særskilt ansvar for dyrene.

– Liv Røssland, byråd for finans, eiendom og eierskap, har ansvaret for den økonomiske støtten til organisasjoner, og Mattilsynet har ansvar dersom det er mistanke om mislighold av dyr. Hvem i kommunen som har ansvar for hjemløse dyr, for eksempel kattunger som blir etterlatt, har vi ikke fått konkret svar på, sier hun.

Julie_Andersland_helfigur_2011

Foto: Tor Blaha

Alvorlige konsekvenser
Andersland tror konsekvensene blir alvorlige dersom Dyrebeskyttelsen legger ned. Hun lurer på hva byrådet har tenkt å gjøre med de 100 dyrene som de tar vare på nå.

– Bergen kommune har ikke kapasitet til å omplassere dyr, noe som fører til at de må avlives. På lang sikt forblir alle disse dyrene hjemløse, sier hun.

Andersland mener at både dyrene må bli tatt hensyn til, og at det samtidig kan bli et problem for byen hvis det blir for mange katter som formerer seg.

– Katter som slår seg gjerne ned ved skoler. Det kan bli et smitteproblem, sier hun.

Graff peker på at organisasjonen ofte får henvendelser fra psykiatriske institusjoner, barnehager og skoler som har lyst å besøke dyrene, noe som ikke er mulig uten et lokale. Samtidig forklarer hun at Dyrebeskyttelsen er til god hjelp for politiet.

– Politiet har brukt oss i alle år. Mandag for en uke siden var det for eksempel et nytt dødsfall, og en person etterlot seg en katt som vi tar vare på, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**