Eidsberg Venstre vil ha kommunesammenslåing i Indre Østfold

Eidsberg Venstre mener det er på tide å gjøre alvor av alt snakket rundt samarbeid mellom kommunene i Indre Østfold — og starte utredningen av mulighetene for å slå sammen flere kommuner til én.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Vi mener at det bør sees på flere scenerier for hvilke kommuner som er naturlig at slår seg sammen og hvilke konsekvenser de ulike alternativene får. En tverrpolitisk arbeidsgruppe med representanter fra alle de aktuelle kommunene må starte dette arbeidet raskt.

Behovet for å samarbeide på tvers av kommunene i Indre Østfold har vært tydelig i mange år allerede og svaret til nå har vært å etablere en rekke IKS’er hvor de folkevalgte i altfor liten grad har hatt oversikt og styring. I tillegg ser vi at kommunene stadig får nye og krevende oppgaver, som fører til behov for kompetanse som mange av våre kommuner ikke har i dag. Kommunene må tiltrekke seg den beste fagkompetansen — og det krever større og mer mangfoldig fagmiljø.

Venstre ser ikke på kommunesammenslåing som et nødvendig onde, men som en spennende mulighet for å skape attraktive, selvstendig og profesjonelle kommuner i Indre Østfold. Vi er positive til at kommunene stadig får økt ansvar for egen kommune og ønsker at enda flere oppgaver blir flyttet fra sentrale til lokale myndigheter, men da må vi bygge robuste kommuner som har den kompetansen og kapasiteten som er nødvendig.

Bli med på diskusjonen!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**