Kjemper om topplassen

I går holdt Bergen Venstre debatt mellom syv av toppkandidatene til stortingsvalget i 2013. Kandidatene som stilte til debatt var Erlend Horn, Idun Bortne, Mathias Fischer, Mona Hellesnes, Terje Breivik, Trond Gullaksen og Åsta Årøen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Den siste toppkandidaten, Anders Skoglund, var forhindret fra å møte.

Disse kandidatene kjemper om de øverste plassene når Bergen Venstre skal gi sitt innspill til Venstres stortingsliste i Hordaland.

Her er dagens BA sin sak om Bergen Venstre sin prøvenominasjon og debatt (av Linda Nilsen):

Min hjertesak er de rusavhengiges situasjon, sa Erlend Horn i debatten.

Foto: Hildegunn Holtet

I går var det duket for debatt mellom Venstres lokale toppkandidater. I den gamle herredsstyresalen på Nesttun møttes kandidatene. Blant dem er bystyrerepresentant Erlend Horn, fylkesvaraordfører Mona Haugland Hellesnes og ungdomskandidaten Mathias Fischer.

Fikk tre minutter
Før debatten startet, fikk alle kandidatene tre minutter hver til å fortelle om seg selv.

— Min hjertesak er de rusavhengiges situasjon. Bergen er på topp i overdosedødsfall, sa Erlend Horn i sitt innlegg. Han trakk også frem at det er viktig for Venstre å være best på miljø.

Mathias Fischer, var gårsdagens yngste debattant. Han mener det er viktig for Venstre å kapre studentene og de nyetablerte.

Mathias Fischer mener Venstre bør tydeliggjøre at skolemakten må flyttes fra byråkratiet og over til lærerne og klasserommet.

Foto: Marie Røssland

— Vi må være synlige i klimakampen, og mer kritiske i utenrikspolitikken, hevder Fischer.

Han mener også Venstre bør tydeliggjøre at skolemakten må flyttes fra byråkratiet og over til lærerne og klasserommet.

Venstres kampsaker
Etter alle innleggene diskuterte kandidatene den viktigste saken i Hordaland frem mot valget i 2013. Bybanen, samferdsel, Bergensbanen og Ubåten på Fedje ble trukket frem som viktige kampsaker for Venstre.

— Jeg tror også samhandlingsreformen kommer til å bli tema i valgkampen. Mange kommuner har store problemer knyttet til omleggingen, sier fylkesvaraordfører Hellesnes.

Mange kommuner har store problemer knyttet til samhandlingsreformen, mener fylkesvaraordfører Hellesnes

Foto: Reinhold Kager

Etter debatten ble prøvenominasjonen åpnet. Nominasjonsnemnden i Hordaland Venstre har bedt om en prioritert liste på 16 navn. Både medlemmer av Venstre og resten av byen befolkning har anledning til å stemme på den kandidaten de mener bør representere Venstre på tinget. Den elektroniske prøvenominasjonen holdes åpen helt til 6. juni.

Bergen Venstre har 492 medlemmer. Medlemmenes stemmer teller dobbelt i prøvenominasjonen.

— Vi ønsker å gi velgerne større mulighet til å delta i demokratiet, sier Stian Ludvigsen i Bergen Venstre til BA.

Vil lære av USA
(av Geir Kvile)
USA er det vill og åpen kamp mellom kandidatene som vil bli partiets toppkandidat. Slik vil Venstre ha mer av i Norge.

Trond Gullaksen vil lære av amerikanernes åpne nominasjonsprosesser.

Foto: Geir Angeltveit

— Det er deler av amerikansk politikk vi skal være glad ikke er en del av vår politiske kultur. Men én ting vi kan lære av er måten folket virkelig er blitt en del av nominasjonsprosessene, sier Trond Gullaksen til BA.

Erlend Horn mener det først og fremst må skje en kulturendring i norske partier.

— Det er ikke bare partiet som bør bety noe, men også hvilke mennesker som skal representere det. Å direkte overføre den amerikanske modellen til Norge er umulig på grunn av to vidt forskjellige valgordninger og partisystem. Men vi kan fortsatt lære mye, og lete etter gode måter å åpne opp nominasjonsprosessene, sier Horn.

De to ønsker også at det i stortingsvalg gis samme muligheter til personstemmer som ved lokalvalg.

Les hele saken på side 10 i Bergensavisen fredag 1. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**