Legalisering gjør ungdom tryggere

Syntetisk hasj som er farligere enn vanlig hasj sprer seg i bergensgatene. — Legalisering vil minske farene, mener Mathias Fischer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Mathias Fischer kvadratisk

Foto: Marie Røssland

Fischer er leder i Bergen Unge Venstre og varamedlem til bystyret.

BT har de siste dagene skrevet om en ny, syntetisk hasj, som sprer seg i ungdomsmiljøer. Den er sterkere, umulig å spore i urinprøver, og flere av stoffene er lovlige å importere. Fischer mener dette viser behovet for legalisering.

— Mange ungdommer ønsker å bruke hasj. Farene ved det kan være usikre og ukjente, og dette forverres ved at det foregår i et kriminelt undergrunnsmiljø. Man har ikke anledning til å kjøpe en pakke hvor det står hvilke farer som er forbundet med bruk. Dersom man legaliserer hasj, og selger det under regulerte former, får man kontroll over stoffene.

— Jeg mener det bør være en 18-årsgrense på kjøp. En legalisering vil undergrave det illegale markedet, og det vil være vanskeligere å selge stoffene utenfor det regulerte markedet, sier Fischer.

Sosialbyråd Lisbeth Iversen (KrF) er ikke enig. Les hele saken på side 10 i Bergens Tidende onsdag 6. juni.

I mars vedtok Bergen Venstre en uttalelse om narkotikapolitikk som satte i gang en omfattende debatt. Den kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**