Unge Venstre inntar Stortinget

Juni er kanskje den mest hektiske måneden på Stortinget. I år er det ekstra hektisk og spennende i og med at pågår forhandlinger i Stortinget om et nytt klimaforlik.
Og akkurat denne uken får tre Unge Venstremedlemmer følge Trine Skei Grande og Borghild Tenden som en del av deres stortingsgruppe

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Elin K. Sandvik, Borghild Tenden, Runar B. Mæland, Martin Clausen-Bekkelien, Trine S. Grande

Foto: Kjartan Almenning

Runar Mæland, Martin Bekkelien og Elin Sandvik er nemlig de tre heldige Unge Venstre-skolen trinn 4 deltakerne i år.

– UV-skolen trinn 4 er for de få utvalgte og en del av eliteopplæringen til Unge Venstre. Det er mange som søker seg til trinn 4, men kun 3-4 blir plukket ut hvert år. Tanken er at disse skal få praktisk erfaring med politisk arbeid på toppnivå, sier UV-leder Sveinung Rotevatn.

Toppskolering
Hvert år i den travle junimåneden får noen få Unge Venstre medlemmer være med på en toppskolering på Stortinget og føle på kroppen hvordan det er å være Trine Skei Grande. I en uke skal Runar, Martin og Elin være politiske rådgivere for stortingsgruppen. Det innebærer lange dager, mye kaffe, media på tråden og budsjettrevideringer.

Runar B. Mæland

Foto: Privat

Runar Mæland har vært medlem av Unge Venstre siden 2005 og er direktevalgt medlem av Landsstyret til Unge Venstre.

– Det er veldig spennende å få tilliten og få jobbe med ting som får betydning senere. Det er gøy å få være med å bidra og forhåpentligvis sette sine spor på Stortinget. Spesielt spennende er det å se hvordan politikken fungerer i praksis og nå er det en veldig spennende å se hvordan det går med klimaforliket, sier Mæland.

Tett på
Martin Bekkelien ble gjenvalgt leder for Oslo Unge Venstre og har vært aktiv i politikken siden 2009.

Trine Skei Grande og Martin Clausen-Bekkelien

Foto: Kjartan Almenning

– Tirsdag var det en stor debatt i Stortinget om det norske bidraget i Afghanistan hvor både utenriksministeren og statsministeren deltok, og da fikk jeg jobbe med talepunkter til Trine Skei Grande som hun brukte i stortingsdebatten. Det å være på Stortinget er veldig gøy man kommer tett på de politiske prosessene, og man får en helt annen innsikt i hvordan ting fungerer på Stortinget. Når man i tillegg får jobbe med saker man er engasjert i gir det en ekstra motivasjon, sier Bekkelien.

Mediearbeid
Elin Sandvik sitter i sentralstyret til Unge Venstre og sitter i kommunestyret og på fylkestinget i Tromsø og Troms.

Elin Sandvik

Foto: Marius A. Hansen

– Jeg har lenge ønsket å være med på Unge Venstre-skolen trinn 4 og det er veldig spennende å være her. Så langt har vi jobbet opp mot media, jeg har skrevet spørsmål som Trine skal stille i Stortinget og fått kjent på hvordan det er å være en liten gruppe med mange ting å gjøre. Det skal heldigvis endre seg etter valget i 2013, når det er vi som sitter i førersetet, sier Sandvik.

Lærerikt
Trine Skei Grande skryter av Unge Venstre.

– Jeg håper praktikantperioden for Martin, Elin og Runar blir inspirerende og lærerik. Det er også lærerikt for oss i stortingsgruppen å bli utfordret på nye tanker og vinklinger fra engasjerte og dyktige Unge Venstre-folk, sier Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**