Venstre vil beholde trolleybussene

Alf Helge Greaker vil bygge ut trolleybuss-nettverket i Bergen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Alf Helge miniportrett juni

Foto: ukjent

– Fylkestinget har fått flere faglige rapporter som viser at trolleybuss kan være en god investering, sier han.

Greaker mener trolleybuss-nettverket, som har vært del av bybildet i Bergen siden 1950, er et særlig godt miljøalternativ for korrespondanser over korte strekninger.

– Vi må tenke nytt, og trolleybussen passer helt glimrende på stamlinjetraseer hvor man ønsker 10 og 5 minutters avganger. Vi vet allerede at ved å utvide linjen til for eksempel rundt Helldalen og til Fyllingsdalen, og investere i et antall trolleybusser i henhold til fremlagte fagrapporter, så vil dette supplere Bybanen som stamlinjenett på den mest miljøvennlige måten man kan, sier Greaker.

Ikke for dyr
Han er uenig med dem som mener trolleybuss er for dyrt. Snarere må Bergen investere i nettverket for å la bussen lønne seg.

– Trolleybussen er ikke dyr. Den koster litt mer i investering, men har til hatt langt mindre vedlikeholdskostnader enn gassbussene har hatt, og har dessuten lengre levetid, sier han.

Hele saken kan du lese på bt.no.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**