Bekymret for norsk konkurranseevne

Ola Borten Moe (Sp) frykter at oljerikdommen kan gjøre nordmenn late, men han vil ikke bremse utvinningsgraden på norsk sokkel. Venstre mener olje- og energiministerens holdning til oljeindustrien er ensporet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Terje Breivik

– Det er en vesentlig større fare for at lønns- og kostnadsveksten oljesektoren står for går ut over konkurranseevnen vår og andre næringers handlefrihet, enn at norsk arbeidsmoral plutselig skal fordufte, sier nestleder i Venstre Terje Breivik til NTB.

— Alvor
Han kritiserer Borten Moe for å la petroleumsindustrien gjøre hva den vil.

— Vi må ta på alvor det som skjer. Økonomer advarer mot den lønns- og kostnadsveksten vi nå ser i petroleumssektoren. Når Europa kommer på fote igjen, vil de ha et kostnadsnivå som ligger betydelig under det norske. Vi har mulighet til å ha en viss kontroll på lønnsveksten innenlands om vi vil det, sier Breivik til NTB.

Han mener Norge er avhengig av at det blir rom for lønnsom næringsvirksomhet i andre sektorer, og at vi har en kostnadsvekst noenlunde på nivå med handelspartnerne våre.

— Dette blir stadig vanskeligere med den pris- og lønnsutviklingen som oljenæringen forårsaker, sier Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**