Venstre ønsker ny idretts- og kulturhall i Søvika

Lokalmiljøet i Søvik har i lengre tid jobbet for ny kultur- og idrettshall i forbindelse med skolen. Planene ligger klare, og Haram Venstres gruppeleder Kristian Stråmyr er ikke i tvil: – Dette må vi få til!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

– Den gamle gymsalen til skolen er både liten og i dårlig stand, forteller Stråmyr.
— Et kostnadsoverslag over å renovere gymsalen ligger på ca 15 millioner kroner, noe som i stedet bør bli et godt bidrag til en ny kombinert idretts- og kulturhall, mener Stråmyr.

35 millioner
Kostnadsoverslaget, utregnet av IL Norborg, viser at en ny hall med godkjent håndballbane på 40x20m vil koste rundt 35 millioner kroner. Kommunen har allerede forhåndsgodkjent planene, og det er søkt om spillemidler forteller idrettslaget på sin hjemmeside.

– Idrettlaget ser for seg en økonomisk løsning på 1/3-del spillemidler, 1/3-del lokale midler og 1/3-del fra kommunen. Dette siste mener vi i Haram Venstre kommunen helt klart må gå for, noe annet ville neste være idioti da man får en helt ny og mye større hall til mindre penger for kommunen, fastslår Stråmyr.

Nedslitt gymsal
Stråmyr mener at behovet er skrikende.
— Ventilasjon på gamlebygget er nærmest ikke-eksisterende så at spesielt på sommerstid er det et mareritt å benytte salen. I tillegg så er jo oppvarmingen knyttet til svømmebassenget, noe som er et stort problem siden bassenget nå er permanent nedlagt, avslutter Stråmyr.

Venstre vil ha ny kultur- og idrettshall i Søvika

Foto: Svein Skibnes arkitektkontor

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**