Spørsmål til ordføreren – Fremtidig eksistens for private barnehager

Vi spør: Mener ordføreren at det ikke er plass for de små barnehageeierne, og at det kun er de store aktørene som har livets rett

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

I Jærbladet den 5. september 2012 kan vi lese at Jærbarnehagen vurderer å selge barnehagen. Grunnen er den vanskelige økonomisk situasjonen barnehagen har kommet i, i forbindelse med at rammevilkårene for de private barnehagene ble endret i 2011. Kapitaltilskuddet fra kommunen dekker ikke kostnadene på investeringer, og barnehagen må dermed ta av driften.

Den 17. januar 2012 behandlet Formannskapet en sak der Jærbarnehagen og 3 andre private barnehager hver for seg søkte kommunen om ekstra kapitaltilskudd. Søknadene ble samlet avslått MOT Venstres stemme. Venstre mente at søknadene måtte vurderes individuelt, og at alle skulle få en forsvarlig saksgang. I dette ligger også veiledningsplikt til å informere om Fylkesmannen som klageinstans.

Hva skjedde etter dette formannskapsmøte, og fikk barnehagene informasjon om klageadgangen?

Utvalg for Levekår fikk i utvalgsmøte som fant sted i Jærbarnehagen den 22. august i år informasjon om tilstanden som er beskrevet i Jærbladet. Hvordan er dette fulgt opp?

Time Venstre er bekymret over den utviklingen vi ser for private barnehager som er drevet av ildsjeler og idealister.

Mener ordføreren at det ikke er plass for disse "gründerne", og at det kun er de store aktørene som har livets rett? Er dette takken for at disse barnehagene var med og påtok seg et ansvar da den rødgrønne regjeringen skulle ha full barnehagedekning? Vil ordføreren at barnehager kun skal drives av kommunene og store private aktører? Hvis ikke, hvilke virkemidler ser ordføreren for seg kan benyttes for at vi ikke skal "miste" disse verdifulle barnehagene i kommunen?

Time Venstre er glade for at det finnes gründere som ønsker å bidra til et mangfoldig næringsliv i kommunen, og ønsker å takke de som tør å satse og lykkes med å skape seg en arbeidsplass til seg selv og noen til — og som med kompetanse og ekte engasjement lager gode oppvekstvilkår for barna våre. Hva mener ordføreren?

Ingebjørg K. Undheim

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**