Opprørt over Mortens historie

I gårsdagens BA kunne du lese om Morten. Han har vært på avrusning for to måneder siden, og prøver å bli rusfri.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Horn4

Foto: Mathias Fischer

Morten ønsker nemlig å komme seg lengst mulig vekk fra rusmiljøet. Likevel må han hente LARmedisinene sine på Strax-huset der andre aktive rusavhengige oppholder seg, han må bo i Frelsesarmeens tilbud i Bakkegaten der det er et stort rusmiljø. Som jobb plukker han sprøyter i parken og selger Megafon.

Venstres Erlend Horn er opprørt over hvilken behandling Morten har fått etter han ble rusfri.

— Historien til Morten viser at Bergen kommune har en lang vei å gå før vi klarer å legge til rette for at mennesker som er motivert for et nytt liv faktisk klarer det. Jeg vil be sosialbyråd Lisbeth Iversen om en redegjørelse for disse problemstillingene historien til Morten peker på når helse og sosialkomiteen har møte neste uke, sier Horn til BA.

Morten har lyst å begynne å jobbe. Det er ikke enkelt fordi han må være på Strax-huset mellom 0830 og 1200 for å hente medisinene sine.

— Det er også skam at Dagsverket til ALF er kuttet slik at det er så få jobbmuligheter der at man må være på plass klokken 0700 for å det hele tatt ha sjanse på en jobb den dagen, sier Horn.

Les hele saken og kommentarene fra andre partier på side 12 i Bergensavisen søndag 30. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**