Ikke legg ned elevhybler

Finnmark Fylkeskommune har atter en gang satt den videregående skolestrukturen i Fylket på sakskartet. Derfor har Vardø Venstre i møte den 23. oktober, behandlet saken, og gitt utrykk for at dette kan vi ikke bare godta uten å kjempe imot, sier partiets varaordfører Terje Soløy.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

-Det man reagerer mest på i Vardø Venstre, er at Fylkesrådmannen foreslår å avvikle elevhyblene. Dette ser vi på som svært alvorlig i forhold til alle debatter om frafall i den videregående skolen. Skole og utdanning er grunnfundamentet for å lykkes her i livet, og da må man i det minste bidra til å gi ungdommen vår den muligheten, sier en engasjert varaordfører i Vardø.

-Det er nå på tide å frede det videregående skoletilbudet man har i Finnmark, og avvikle alle debatter rundt skolestrukturen for lang tid. Stor uro kan i verste fall medføre at dyktige lærere forsvinner, eller at dyktige lærere ikke søker til Finnmark på grunn av all uro, sier Soløy.

-Vi er også bekymret over den stadig sterkere sentralisering vi ser i samfunnet. Dette gjør det ikke enkelt for distriktene, og det må vi ta på alvor sier Soløy. Derfor er det strengt nødvendig å bevare dagens struktur, og opprettholde elevhyblene. Det hele handler om å ta vare på de gode løsningene, som gir våre unge de beste mulighetene til å lykkes, sier venstres varaordfører i Vardø til slutt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**