Snipp, snapp, snute for Gjellan/Trøåsen?

I mange år har folk tittet opp mot Gjellan/Trøåsen i ettermiddags- og kveldstimer og sett at sola fortsatt skinner der oppe når skyggen har lagt seg over sentrum. Mange har stått på venteliste i nesten et tiår for å sikre seg ei tomt når området en gang skulle bygges ut. Blir det bare med drømmen?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Sist torsdag la Rådmannen frem sitt forslag til budsjett for 2013. Nok en gang er det økonomisk nøkternhet og nøye prioriteringer som må gjøres når de kommunale pengene skal fordeles. Nettopp her kommer utbyggingen på Gjellan/Trøåsen inn. Med den store utbyggingen som i mange år har vært planlagt, har folkevalgte og kommunen vært nødt til å ha stort fokus på å ha nok barnehageplasser, skoleplasser og andre kommunale tjenester klare samtidig som husbyggerne flytter inn. Andre utbyggere har har måttet stille seg lenger bak i køen fordi de folkevalgte har valgt å satse på prosjektet oppe på åsen.

Spørsmålet flere og flere stiller seg er: «Blir det noen utbygging på Gjellan/Trøåsen?». Jeg tror det er riktig å både stille spørsmålet og ta det ytterst alvorlig nå som vi igjen skal løfte blikket og se for oss hvordan vi vil at Klæbu skal utvikle seg fremover. Gjellan/Trøåsen lå an til å bli et flott boligområde med mye luft og grønne lunger. Det var imidlertid før Trøåsen utbyggingsselskap, som er heleid av Block Watne, regnet på fortjenesten og fant ut at de ønsket høyere og raskere profitt. Det sies nå at de vil øke antall boliger i første utbyggingstrinn fra ca 400 til ca 700 boliger — på samme areal. En kraftig fortetting med mindre avstand til naboens vindu, og kraftig redusert friareal. Det var ikke dette jeg så for meg at vi skulle tilby de som ønsket seg ut av et stadig mer fortettet Trondheim, til et godt bomiljø i et mer landlig Klæbu. Kanskje er det på tide å gi andre utbyggere mer oppmerksomhet, og se på mulighetene for nye boligområder andre steder i Klæbu? Dette vil i så fall få konsekvenser for hva vi skal prioritere å bygge ut av spesielt skole og barnehager fremover.

Før budsjettet vedtas i desember bør Klæbus innbyggere og folkevalgte få vite hva Trøåsen utbyggingsselskap ser for seg. Kan vi fortsatt regne med dem, og skal vi fortsette å planlegge skole og annen infrastruktur i nærmiljøet? Hvilket bomiljø har de tenkt til å tilby? Når setter de spaden i jorda? Uten klare svar tror jeg kommunen bør se seg om etter andre og mer forutsigbare partnere i utviklingen av Klæbu.

Paal Christian Bjønnes

Foto: Klæbu Venstre

Paal Christian Bjønnes
Gruppeleder, Klæbu Venstre