Felles forslag fra opposisjonen

Venstre, Høyre, Frp og Krf sine representanter i Finanskomiteen la tirsdag frem felles forslag innenfor finanspolitikken. – Forskning er å forberede seg på fremtiden. Regjeringens svar er hvileskjær. De rødgrønnes manglende satsing på kunnskap og forskning er alene grunn nok til å skifte ut regjeringen. Dette vil vi endre på, sier Borghild Tenden, finanspolitisk talsperson for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innovasjon og forskning
Det tosiders dokumentet som ble lagt frem omfatter blant annet skatteletter som skal fremme innovasjon, økte rammer for privat sparing, fradrag for private gaver, fradrag for Enøk-tiltak i hjemmet, nytt forskningsfond og større lån til helseforetakene.

— Vi taper terreng på statistikken over hvor mange som prøver å starte ny virksomhet hver år . Forskingssamarbeidet Global Entrepreneurship Monitor dokumenterer at Norge på få år har gått fra topp tre til midt på treet, med en klar fallende tendens, sier Tenden.

Borghild Tenden

Foto: Ingvild Boe Hornburg

– Det går en skillelinje i politikken mellom de som satser på kunnskap og de som ikke gjør det. Vi ser det i skolepolitikken og vi ser det i satsingen høyere utdanning, og ikke minst ser vi det på forskningssatsingen, sier Tenden.

Venstre legger frem sitt alternative budsjett 20. november.

Felles forslagene fra opposisjonen
Skatteletter skal fremme innovasjon. De vil fjerne skattlegging av frittstående forskningsinstitutter, styrke Skattefunn-ordningen som gir bedrifter fradrag for investering i forskning og utvikling.

Mer til privat sparing: Årlig Sparebeløp i BSU økes til 25.000 kr, maksbeløpet heves til 300.000 kr. Årlig maksbeløp for Individuell pensjonssparing økes fra 20.000 kr til 40.000 kr.

Mer til forskning: Et forskningsfond på hundre milliarder kroner gjenopprettes under Oljefondet. Avkastningen på fire prosent skal brukes til forskning og miljøteknologi skal prioriteres. De vil gjeninnføre gaveforsterkningsordningen, der staten skyter inn et like stort beløp som det en privat giver gir, og andre incentiver for å øke omfanget av private gaver. Dette har vært Venstres hjertesak.

Mer til frivillighet: Momskompensasjon for bygging av idrettsanlegg. Fradrag for gaver til frivillige utvides fra 12 000 til 25 000 for privatpersoner og fra 12 000 til 100 000 for bedrifter. «Herreløs arv» skal gis til frivillige organisasjoner og ikke staten. Bevilgningene til Redningsselskapet økes med 20 millioner.

Bistand: Oljefondet skal gis mandat til å investere inntil 10 milliarder kroner i fremvoksende markeder og fattige land.

Helse: Helseforetakene skal få låne mer til store investeringer. Helseforetak og kommuner skal få rentekompensasjon for å foreta IKT-investeringer. De blå vil opprettholde behandlingsreisene til utlandet, prioritere rus og psykiatri i spesialisthelsetjenesten og opprettholde øremerkingen av rustiltak i kommunene.

Miljø: Innføre skattefradrag for Enøk-tiltak i hjemmet. Billigere elbiler ved momsfritak for batterier og ved leasing av elbiler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**