Statsbudsjettet 2013: Venstre prioriterer fattige barn, miljø og utdanning

– Politikk handler om å prioritere. Det gjør Venstre i vårt alternative budsjett for 2013. Vi prioriterer fattige barn, vi prioriterer et grønt skatteskifte som stimulerer til miljøvennlig adferd. Vi prioriterer skole, utdanning og forskning, sa Venstres finanspolitiske talskvinne i sitt hovedinnlegg i dagens finansdebatt i Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Vi prioriterer fremfor alt bedre og mer motiverte lærere. Vi prioriterer og belønner de som er villige til å satse på en ide, som skaper arbeidsplasser for seg selv og noen til og vi prioriterer en storsatsing på jernbane og kollektivtransport, fortsatte Tenden.

Prioriterer bort unødige subsideordninger
Samtidig prioriterer Venstre bort noe det neste året: – Vi prioriterer bort subsidieordninger som vi ikke mener har framtiden foran seg, vi prioriterer bort lovpålagte oppgaver som en banan i skolen, leksehjelp uten faglært personale og en times lovpålagt kulturskole. Det er ikke det at det nødvendigvis er noe i veien med noen av disse tiltakene. Men det er andre ting som er viktigere for Venstre. Derfor gjør vi de prioriteringen vi gjør. Fordi vi mener at det å bekjempe fattigdom blant barn er mye viktigere enn å subsidiere postombæring på lørdager. Fordi vi mener at det å gi barna våre gode og motiverte lærere er viktigere enn at de får en halv banan på skolen. Fordi vi mener at det å gi de som skaper arbeidsplasser og som investerer i norsk næringsliv en klapp på skulderen er viktigere enn å stirre seg blind på fordelingstabeller i skattesystemet. Og fordi det å bygge ut jernbane og kollektivtransport i og rundt de store byene er viktigere enn å kjøpe klimakvoter. Samtidig er alt dette å sette folk først. Det er det viktigste for Venstre, avsluttet Tenden.

Utfordret regjeringspartiene

Borghild Tenden og Trine Skei Grande

Foto: Ingvild Boe Hornburg

Både Venstres leder Trine Skei Grande og Borghild Tenden var aktive i finansdebatten som varte i over 12 timer. Venstres representanter utfordret regjeringen og regjeringspartiene på manglende fattigdomssatsing, manglende satsing på lærere, manglende vilje til å satse på tog og kollektivtransport rundt de store byene og manglende vilje til et reelt grønt skatteskifte. Alle områder hvor Venstre foreslår påplusninger i milliardklassen.

Hele Venstres alternative statsbudsjett kan leses her.
Referat fra finansdebatten i Stortinget kan leses her eller sees på nett-tv her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**