Velkommen 2013!

2013 ser ut til å bli et spennende år for Klæbu, og det kommer til å synes at det skjer fornyelse i bygda! Hvert år avsluttes i kommunepolitikken med at pengene fordeles for det kommende året — budsjettet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Penger

Foto: hl

I Klæbu ble budsjettet behandlet og vedtatt den 13.desember. Noe av det Venstre fikk til i samarbeid med Høyre, FrP og Senterpartiet, og som vi kan se frem til det neste året er:
Ny fleridrettshall i tilknytning til Tanem skole
– veldig viktig både for elevene på Tanem, og for idretten i Klæbu som i dag har alt for lite hallkapasitet til alle lagene vi har.
Oppussing av kulturhuset
– bygget har en viktig funksjon i dag, og er planlagt brukt som en del av nye Sletten skole.
Ny barnehage på Tanem
– høsten 2014 skal barnehagen stå klar og endelig skal det bli nok kapasitet på Tanem.
Gjennomføring av EPC-prosjekt (tiltak for energisparing i offentlige bygg)
– kommunen har satt seg høye mål for å være blant de beste på miljøfronten. Dette er et viktig tiltak både for miljøet og for å spare penger.
Innføring av søskenmoderasjon i SFO
– fra høsten 2013
Diakonstilling gjeninnføres i samarbeid med menighetsrådet
Økning på 50.000 i kulturmidler til lag og organisasjoner

En av de største usikkerhetsmomentene og utfordringene rundt budsjettene i årene som kommer er hvordan kommunens inntekter blir. Fordi boligbyggingen og dermed tilflyttingen til Klæbu har flatet ut i forhold til økningen vi tidligere trodde på, blir også prognosene for inntektene lavere. Et resultat av usikkerheten er at ny barneskole ikke kan bygges så tidlig som vi ønsker. Mange er nok skuffet over dette, men samtidig ville de vært svært uansvarlig å ta opp et så stort lån og å påføre kommunen så store nye driftsutgifter som en skole representerer uten å ha en plan for finnansieringen. Det ville ført til kraftige kutt i andre tjenester kommunen skal levere til innbyggerne.
For å øke inntektene er det nå viktig å igjen få igang boligbyggingen og tilflyttingen til Klæbu. Det er posisjonspartiene (V, H, FrP, Sp) enige om at blir et svært viktig satsningsområde i 2013.

Se hele budsjettdebatten på Klæbu kommunes nettsider.

Godt nytt år!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**