“Vi er nå midt inne i det som ofte er en tid med mye sykdom. I år er inntrykket at antallet syke er høyere enn ved normalår.
I jula er de fleste legekontorer lavere bemannet enn vanlig, og med alle helligdagene blir tilgangen uansett begrenset. Det fører til at legevakta blir enda mer belastet enn normalt. I år har vi i tillegg hatt stor bekymring rundt svineinfluensa som har gjort at mange har kontaktet legevakt. Dette har vært mye omtalt i media.
På Trondheim kommunale legevakt som Klæbu har samarbeidsavtale med har pågangen vært stor, og bare det å komme igjennom på telefon har medført telefonkø på over en halv time. Den lange ventetiden har ført til at bekymrede innringere i stedet har benyttet seg av nødtelefon 113 og dermed opptatt kapasitet for de som trenger øyeblikkelig hjelp. For de som kommer igjennom og får beskjed om å møte på legevakten er ventetiden betydelig der også.
– På hvilken måte rapporteres og evalueres kvaliteten på tjenesten som leveres i dette samarbeidet i Klæbu kommune?
– På hvilken måte kan Klæbu kommune påvirke kvaliteten på tjenesten?
– Anser Rådmannen tjenesten som beskrevet over som akseptabel?”