Uttalelse: Sivil innsats hjelper Mali best

Venstre mener Norge må engasjere seg aktivt i den internasjonale innsatsen for å hindre at de ekstreme islamistiske kreftene etablerer seg i Nord-Mali. Venstre vil ikke utelukke en framtidig norsk militær innsats for bedre å beskytte en krigsherjet befolkning. Men et sterkt og konsekvent sivilt engasjement vil være nøkkelen for å stabilisere Mali.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Utenriks, miljø

Foto: Luth

Erfaringene fra Afghanistan tilsier at militær støtte alene i lengden ikke løser konflikten og skaper fred, men kun gir effekt sammen med støtte til oppbygging av det sivile samfunn. Velger man militær innsats, bør freds- og kapasitetsoppbygging stå sentralt, og sivilt og militært engasjement må samordnes nøye.

Norge har mye kunnskap om Mali, især Nord-Mali og Mopti-regionen, ikke minst fra fredsarbeidet under borgerkrigen 1992-1996 i nord. Denne kompetansen på folkelig deltagelse i Nord-Mali spesielt hos frivillige aktører på bistands- og utviklingssiden bør Norge nå bruke i sitt engasjement for Mali.

Venstre mener at Norge må legge som en forutsetning for militær støtte at demokratiet i Mali gjenopprettes, og det gjennomføres frie valg. Militær støtte bør primært gå til opplæring av Ecowas og soldater fra andre afrikanske land i både militære spørsmål og menneskerettigheter.

Økt lokalt selvstyre og kanalisering av ressurser til lokale myndigheter er en forutsetning for å gjenoppbygge et fungerende samfunn. Økonomisk støtte til utdanning og til arbeid mot fattigdom kan motivere lokalbefolkning og politikere til igjen å få tro på demokrati og det sivile samfunn. Dessuten bør internasjonal støtte gå til opplæring og oppbygging av demokratiske, ikke-etniske partiorganisasjoner.

Uttalelse fra Venstres sentralstyre 27.01.2013

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**