Formannskaps- og kommunestyremøte 7.februar

Fullt sykehjem, ny hall på tanem, oppgradering av kommunale bygg, plan for massedeponi, ungdommens kommunestyre, tilstandsrapport for grunnskolen, oppgradering av Bostadveien og planprogram for Fv 704 var noen av sakene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

venstrelogo

Foto: venstre

I starten av formannskapsmøtet orienterte Rådmannen om aktuelle saker, blant annet:
• Kapasiteten på sykehjemmet er sprengt. Det er for tiden 34 beboere der samt 4 på leid plass på Selli. Det er bestilt flere senger og enkelte rom med andre funksjoner gjøres om til pasientrom. Det vurderes også om enkeltrom må gjøres om til dobbeltrom. Formannskapet uttrykte bekymring for situasjonen og Venstres Geir Liang som sitter i utvalg for helse og omsorg var med og tok initiativ til et ekstraordinært møte i utvalget for å se på situasjonen.
• Den nye idrettshallen på Tanem får nå en arbeidsgruppe som skal prosjektet. Rådmannen opplyser at en plassering sør for Tanem Oppvekstsenter er mest realistisk, og i den forbindelse har grunneier Håvard Grendstad på forespørsel gitt tilsagn om at kommunen kan planlegge en hall som dels vil ligge på hans eiendom. Rådmannen vil ta initiativ til møter med aktuelle næringslivsaktører for å sondere vilje og evne til dugnadsbidrag.
• Målsetningen for byggestart for ny barnehage på Tanem er høsten 2013 og at barnehagen tas i bruk høsten 2014.
• Kommunen jobber videre med å få hestesportsenteret til Klæbu og svarer på de henvendelser Travforbundet kommer med.

Av sakene som ble behandlet i formannskapet var blant annet:
• Rådmannen la frem en liste over de tiltak som skal gjennomføres i 2013. Her inngår små og store prosjekter i kommunen og gir en god oversikt over hvordan administrasjonen planlegger.
• En del bygg skal oppgraderes i løpet av året og 2.000.000 kroner er fordelt på ulike poster. Som eksempler kan nevnes «Klæbu ungdomsskole, maling og delvis skifte av utvendig kledning», «Sørborgen SFO – nye vinduer og utvendig kledning» og mange brannavvik som lukkes.
• Gjennom sak 12/13 ber formannskapet om at veien over Bostad (Fv 924) prioriteres av fylkeskommunen. Veien trenger sårt en oppgradering.
• Formannskapet vedtok et forslag til planprogram for kommunedelplan for massedeponi. Klæbu har mange aktører som ønsker å anlegge deponi for masser og vi folkevalgte ønsker oss en helhetlig plan slik at det ikke blir deponier over alt, men et system. Diskusjonen i formannskapet ble veldig farget av at FrP yttret sterkt ønske om at Nideng blir et stort deponifelt i Klæbu. Området er spesielt sårbart både med tanke på antatt artsrikdom i området og spesielle naturtyper. Venstre argumenterte for at området ikke skal få status som et område der vi spesielt ønsker oss deponi, men gikk med på at området utredes i sin helhet slik at vi får vite sikkert hvilke verdier området byr på.

I kommunestyremøtet behandlet vi blant annet saker om:
• Administrasjonen la frem en tilstandsrapport for grunnskolen i Klæbu. Venstre ønsket seg en mer fyldig rapport som blant annet tok for seg trender fra år til år. Dette kan gjøres hvis man utfører elevundersøkelsen i alle klasser fra f.eks. 5. til 10.klasse. Vi ønsker også at det kjøres foreldreundersøkelse som gir tilbakemeldinger på hvordan foreldrene ser på skolen og samarbeidet dem i mellom. Dette er viktige parametere i totaliteten rundt skolens tilstand.
• Ungdommens kommunestyre har ikke fungert i Klæbu. Alle partier ble enige om å etablere en gruppe som skal se på hvordan vi fra høsten kan få igang et UK som fungerer og dermed gi ungdommene en viktig stemme inn til politikerne. Paal Christian Bjønnes fra Venstre er med i denne gruppa.
• SV hadde i kommunestyret en interpellasjon om leksehjelp i Klæbu. Leksehjelp er noe de hevder utjevner forskjeller barn i mellom. De ønsket svar på om leksehjelpa er god nok og om den utføres av faglærte. Venstre kommenterte at SV i regjering har vært med på å innføre leksehjelp ved bruk av ufaglærte, og at det er interessant at de tar det opp på lokalplan. Dessuten påpekte vi at evalueringen av lovpålagt leksehjelp for 1. til 4. klasse viser at dagens ordning med ufaglært leksehjelp heller fører til å øke de sosiale forskjellene i skolen, i stedet for å minske dem. Vi ønsker i stedet at pengene som går til leksehjelp settes av til at de som er nærmest eleven kan sette inn ekstra tiltak for de som henger etter.
• Til sist i møtet la vi ut forslag til planprogram for Fv 704 på høring. Dette er et viktig skritt i riktig retning for å få bygget ny vei til Klæbu.

Fulle sakslister og protokoller ligger tilgjengelig på kommunens nettsider for formannskapet og kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**